248816
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

Keiharde dromen s2
396 Parelketting
Door: EsQuizzy
Commentaar van de schrijver:
Categorie: Drama / Roman
Geschatte leestijd: ca. 4 minuten

„Hé! Daar heb je nòg zo’n ding!” riep Gabriëlle. „En het komt deze kant uit!”
De waterlingen die aan twee lichtgrijsmetalen wielen stonden te draaien om de poort te sluiten, stopten en keken vragend in Lidhia’s richting omdat zij vanuit hun positie niet naar buiten konden kijken. Maar omdat de prinses geen verder teken van herkenning gaf, lieten ze het daarbij tot Ishtaran en prins Rehinor het meisje bereikt hadden: in verschillende toonaarden riepen de medica en de kroonprins tegen verschillende personen dat het de Lakkakaia was, die daar naderde. De wachters kwamen snel weer in beweging op Ishtarans mededeling; Gabriëlle kromp ineen onder Rehinors klaarblijkelijke minachting.
„Dat wéét je toch wel!?” voegde Rehinor aan zijn korte tirade toe.
Ishtaran leidde hem af en lichtte hem in: „Hoogheid, uw zuster lijdt nog onder de nawerking van de steek van de rog. Ze is — hopelijk tijdelijk — verschillende lichaamsfuncties ‘kwijt’, en kan nòg enkele hiaten in haar functioneren blijken te vertonen. Vergeetachtigheid kàn daar deel van uitmaken. Wilt u zo goed zijn mijn patiënte met enig begrip te behandelen, alstublieft?”
„H’m, goed, dat wist ik niet,” gaf Rehinor te kennen. „Het spijt me, Lidhia.”
Gabriëlle knikte hem terughoudend voorzichtig toe.

Even later schoof de Lakkakaia statig naast de veel nieuwere snelzwever, waaruit intussen de koning, zijn vrouw en magister Toenak tevoorschijn waren gekomen in respons op de uitroep van prins Rehinor. Zowel de kleine prins Ferdec als de jongvolwassen prinses Eliyna hadden het voertuig al verlaten vóór het de bodem aantikte. Het weerzien tussen de beide thuiskomers en hun ouders was uitbundig. Ook Rehinor deed enthousiast mee in de drukte, waardoor de magister even kans zag om naar de donkere gestalte van prinses Lidhia te zwemmen en zowel haar als Gabriëlle bemoedigend toe te knikken.
„Uw moeder, Hoogheid, was zo verstandig uw vader zowel als mijn onbelangrijke persoon binnen de spanne van enkele notabele volzinnen van inlichtingen omtrent uw huidige lichamelijke en mentale toestand te voorzien,” sprak hij. „Mag ik daaraan de observatie mijnerzijds toevoegen, dat u beiden over erbarmelijke kwaliteiten als leugenaressen beschikt, wat tot uw eer strekt, daar het u beiden nimmer tot diepzwemmers zal maken in de territoria van list en bedrog? Mijn advies aan u, waarde Gabriëlle, is als volgt: beschouw spreken slechts als zijnde een kwaad dat beperkt dient te worden tot uiterste noodzakelijkheid, en zwijgen als een snoer van de meest lieflijke parels. Van dit ogenblik af zult u mij in conversatie met u getweeën slechts tegen de prinses van u beiden horen spreken, maar prinses Lidhia: het is mijn welgemeende hoop dat uw wens om Gabriëlle direct aan te spreken, hiermee in vervulling is gegaan.”
„Ik vermoed dat ik voor háár kan spreken, magister, door te zeggen dat dàt zéker waar is,” antwoordde Gabriëlle. „En voor mijzelf: dank u wel.” Toenak knikte haar nogmaals toe, waarop ze vroeg: „Was ik daarstraks zó doorzichtig?”
Even keek de magister haar bevreemd aan, maar hij antwoordde al snel: „Uw moeder bracht ons zojuist wat voor mij slechts als de bevestiging van mijn vermoedens naar aanleiding van ons eerdere gesprek gold. Helaas zullen de tussenliggende onvoorziene gebeurtenissen mij er nog voor onduidelijke tijd van weerhouden de waarde van mijn belofte, waarover wij daar spraken, in te lossen. Mag ik u vriendelijk verzoeken mij de factor van de tijd, die in die belofte inbegrepen lag, volledig kwijt te schelden? Ik belóóf u zo spoedig mogelijk te verhalen van de ontdekkingen die úw ontdekking in de gehavende bibliotheek teweegbracht.”
Gabriëlle gaf hem een begrijpende glimlach ten antwoord en zei: „Dat is goed, hoor, magister Toenak. Maar… wat is er dan verder gebeurd bij het gezonken schip?” Het woord ‘schip’ kwam eruit als het Waterlingse ‘drijftuig’, wat Gabriëlle wel amusant vond al was haar vraag serieus genoeg. Het lukte haar om een glimlach te onderdrukken terwijl magister Toenak aangaf dat zij daar al gauw meer over zou gaan horen. Hij gebaarde haar om hem te volgen, waarop zij zich gezamenlijk bij de rest van het koninklijke gezelschap en de leden van de hofhouding en de lijfwachten voegden.
„Dàg zusje!” begroette Eliyna Gabriëlle hartelijk, waarbij ze Lidhia een bijpassende omhelzing schonk. „Ik hoor dat je door een rog gestóken bent! Wat náár!”
„Hmmm,” reageerde Gabriëlle, die onder de indruk was van Eliyna’s prachtige luminescentie en hoopte dat het veilig was om te zeggen: „Fijn dat jullie weer thuis zijn!” Een allerliefste glimlach van Lidhia’s oudere zus vertelde haar dat haar voorzichtige uiting gewaardeerd werd. Gabriëlle vroeg zich af of Ferdec nu op haar af zou komen, maar die had het te druk met een enthousiast maar warrig verhaal tegen zijn vader, over rontilli en een vreemd wezen dat niet kon zwemmen.
Op het moment dat Quevéra Eliyna vroeg waar haar parelketting was gebleven en de prinses antwoordde dat ze daar nog wel over zou vertellen, viel Gabriëlle de veelzeggende blik van magister Toenak in haar richting op.

Gepost op 16-11-2011 om 20:59 uur
420 keer gelezen
<< Vorige in deze serie

Alle verhalen in deze serie (Keiharde dromen)
Alle verhalen van deze schrijver (EsQuizzy)



Door:
een hele mooie post Quizzi.

Ben benieuwd over het schip en wat er verder gaar komen!

Gepost op 16-11-2011 Om 21:12

Dank je, Yaiks! =)

Gepost op 17-11-2011 Om 09:32

Door:
Beschouw spreken slechts als een zijnde een kwaad dat beperkt dient te worden tot uiterste noodzakelijkheid,en blablablablablabla...
Die is leuk!
Gepost op 16-11-2011 Om 21:25

Toenaks variant op het bekende spreekwoord, ja... =)

Gepost op 17-11-2011 Om 09:34

Door: Rapunzel
Toen ik je tweet met “Zirkonium 22%” las, dat ik: Aaah… Herr Klaproth!! Zr atoomnummer 40, uit de titaangroep, gebruikt als keramisch materiaal, goudkleurig Waar 4 jaar scheikunde toch niet allemaal goed voor was!!

Toen gingen mijn gedachten verder met:
Gaan ze weer de gangen is? Zouden ze iets verder willen onderzoeken? Hebben ze iets gevonden?
En is het met het zirkonium in het achterhoofd veilig om aan te nemen dat Liliaño bij Australië, Brazilië, India, Rusland of de VS ligt… hhmmmm I wonder…
Of ze moeten het al importeren/geïmporteerd hebben natuurlijk, kan ook.
Of ze wonen op de maan, de sterren, de zon of een meteoriet…

Als ze het maar niet fijn maken, want dan heb je brand- en explosiegevaar…

Maaaaaaarrrrrrrr… nu blijkt deze post “Parelketting” te heten…
Gepost op 16-11-2011 Om 21:35

Toch grappig dat Wikipedia | NL het niet met Wikipedia | En eens is... wat betreft de kleur van Zr. =)

Ik houd me aan de Engelse kleurvariant van het overgangsmetaal.

=)

Gepost op 17-11-2011 Om 09:43

Door: Rapunzel
… en roept het weer allemaal nieuwe vragen op…
Wat heeft Toenak precies te vertellen?
Waarom kijkt Toenak zo veelzeggend richting Gabriëlle/Lidhia
Zou Eliyna gauw achter het “geheim” van G/L komen?
Hoe gaat het verder met Rehinor en G/L?
Enz. enz.

Enniewees: Ik heb Toenaks mooie volzinnen weer tweemaal moeten lezen, haha, hij blijft goed! Leuke post, Quizzy!
Gepost op 16-11-2011 Om 21:35

Leuk hè? Al die vragen…

Toenaks veelzeggende blik is vanuit deze post te begrijpen.

Dank je voor de complimenten! =)

Gepost op 17-11-2011 Om 09:44

Door: Rapunzel
Hm, heb je me weer op Wiki-zoektoch gestuurd... trap er ook elke keer weer vrijwillig en met plezier in èn idd EN is zilver/wit(al staan er twee verschillende plaatjes en de ene zou je als goudkleurig kùnnen zien, haha) en NL staat goudkleurig (al is het plaatje zilverkleurig)... Kleurenblinde wetenschappers

Vond de naam van de vinder altijd zo leuk...

Vroeg me trouwens wel altijd af waarom ik de symbolen en atoomnummers moest kennen... die zijn er echt ingestampt... Zie hier het nut: Kd!!!
Gepost op 17-11-2011 Om 10:11

Tja, het ging me niet zozeer om de kleur van zirkonium, als wel om de eigenschap dat het uitstekend bestand is tegen corrosie door zeewater. Er zijn maar weinig metalen waarvan dat gezegd kan worden. Goud is er één van, en dat kom je volgens mij ook wel in het paleis tegen, maar toch... voor die wielen om het catrissum te openen en het wiel om de cilinder in de paleisschacht te draaien bleek ik tòch een wat minder "obvious" (en hopelijk minder zacht) metaal nodig te hebben dan goud... Volgens mij heb ik met zirkonium wel een goede oplossing gevonden voor dat probleem (de reden van mijn 8· tweet).

Maar ik begrijp dat jij er vier jaar les in hebt gehad: materiaalkunde (Net als Kharmon, al is het van hem zijn specialisatie!!! ) !

Kun jij een beter alternatief bedenken, misschien?

Ik heb maar één jaar scheikunde gehad, en moet me dus op Wiki en dergelijke bronnen baseren in mijn research...

Thanks in advance!

Gepost op 17-11-2011 Om 10:53

Door: EsQuizzy

Over de naam Klaproth... Als een Duitser dat op zijn Engels uitspreekt krijg je "Klaproos"!



- "Help! We are sinking! Over!"
- "…What are you sinking about!? Over."
- "…!? (Over and out…)"



Gepost op 17-11-2011 Om 10:57

Door: EsQuizzy

O ja, en over de locatie van Liliaño is al iets gezegd in Kd.



Gepost op 17-11-2011 Om 11:10

...en die opmerking schakelt in ieder geval drie van de door jou genoemde mogelijke opties uit.

=)

Gepost op 17-11-2011 Om 11:19

Door: Rapunzel
Van wat ik me nog kan herinneren:

Voor gebruik in zeewater (zoals bijvoorbeeld duikspullen, ja onze scheikundedocent was fervent duiker) gebruiken ze meestal “non-metalen” of legeringen, die zijn namelijk sterker, harder en minder buigzaam dan zuivere metalen.
Maar volgens mij zoek jij een vast en zuiver metaal en geen legering…
Just in case het volgende:

Een mengsel van koper en tin (=brons) is bijvoorbeeld ook slijtvast en zeewaterbestendig.
Sowieso wordt koper niet aangetast door water (en ook niet door een heleboel chemicaliën trouwens).
Het beste bestand tegen zeewaterinvloeden (zoals het ook gebruikt wordt op offshoreolieplatformen en aan boord van schepen) zijn koper-aluminium- of koper-nikkellegeringen.
>>>
Gepost op 17-11-2011 Om 17:08

Door: Rapunzel
>>>
Voor metalen die het goed moeten doen in zeewater wordt een mengsel van ijzer en koolstof (= staal) met chroom, nikkel, molybdeen en titanium gebruikt.
De combinatie ijzer, koolstof, chroom is bros, nikkel maakt het sterker (= roestvrijstaal). Maar in zeewater corrodeert roestvrijstaal, dus moet er molybdeen bij. De koolstof in dit mengel is ook een bron van corrosie dus wordt er titanium toegevoegd. Hoe het heet? Roestvaststaal
Eerlijk? Ik moest de molybdeen ook weer even opzoeken

Maar goed, elk metaal gaat naar verloop van tijd corroderen in zeewater of bij gebrek aan zuurstof…

En hout kan trouwens beter tegen zout dan metaal

BTW:
10:57
11:19 Ah
Gepost op 17-11-2011 Om 17:09

Door: EsQuizzy

Naar verloop van tijd. Ja.

11:19u – weet jij dan welke dat zijn?

Metalen: ik weet wel iets van die legeringen en kunststoffen, maar ik heb iets nodig dat de waterlingen serieus kunnen produceren en gebruiken. Nu kan ik natuurlijk ook gewoon de naam van het metaal in het verhaal in het midden laten en het gewoon één van de raadsels van Liliaño laten zijn, dat is waarschijnlijk sowieso het handigst omdat A. De waterlingen de naam zirkonium niet kennen en B. Gabriëlle de metaalsoort van die wielen totaal niet boeiend vindt. Evenmin als Lidhia, trouwens.
Ik moest alleen voor mijzelf als auteur zeker weten dat er metalen bestaan die tegen zeewater bestand zijn, omdat dat soort wielen van hout na verloop van tijd tòch wegrotten, is het niet door het zout dan wel door het water.
En er wordt nogal kracht op gezet. Dus metaal heeft mijn voorkeur, en dan het liefst een niet bij name genoemde, door de waterlingen ontdekte/uitgevonden soort.

Gepost op 17-11-2011 Om 19:00

…Daar is binnen het verhaal ook wel meer dan genoeg ruimte voor. =)

Heel hartelijk dank voor de uitgebreide reacties! En het opzoeken van Moby Dick.

Gepost op 17-11-2011 Om 19:11

Door: EsQuizzy
O, excuus.

Conclusie: voorlopig houd ik het nog even op zirkonium, al noem ik dat niet in het verhaal.



Gepost op 17-11-2011 Om 19:14

Door: Rapunzel
kmaak allemaal phwouauwetjes vandaag

Ach Quizzy, je moet maar zo denken... water is het symbool van leven en het leven kom je niet zonder corrosie door

Maar wat dacht je van: CuSn12 of CuAl10Fe5Ni5 Uitstekende slijtvastheid en loopeigenschappen
bij hoge snelheden, corrosie- en zeewaterbestendig en bestand tegen zuren. Uitstekend geschikt voor hoog belaste tandwielen, als er een goede smering toegepast wordt. Ook geschikt voor hogedrukarmaturen in de hydrauliek.

@11:19 Gezien jouw "liefde" voor slavische namen ed. denk ik dat Australië en Brazilië sowieso afvallen. Rusland lijkt me dan het meest voor de hand liggend, maar ik ben nog niet op zoek geweest naar de post over de locatie van Liliaño in Kd.
Gepost op 17-11-2011 Om 19:21

Bedankt voor de verdere alternatieven. Ik zie een legering of een verbinding alleen niet zo zitten vanwege het feit dat we het hier over een onderzeese productie hebben...

En v.w.b. de locatie van Liliaño: nu redeneer je dus niet vanuit de tekst van Kd, maar vanuit een aanname gebaseerd op je veronderstelde kennis van mijn persoonlijke voorkeuren.

It is, however, an interesting and very nice attempt.

=)

Gepost op 17-11-2011 Om 19:46

Door: Rapunzel
Vind het wel een hele mooie trouwens, maar die zul jij er wel met beleid (kom zo gauw even niet op het juiste woord, sorry...) ingezet hebben... symbool "water"

Over die corrosie kunnen we allemaal wel in meer of mindere maken meepraten... en jammer genoeg blijft ook dat de waterlingen niet bespaard...
Gepost op 17-11-2011 Om 19:33

True. =(

Gepost op 17-11-2011 Om 19:52

Door: Rapunzel


Mijn redenering is trouwens op wetenschappelijk onderbouwde en aangeleerde wijze tot stand gekomen

And in the end: I like making interesting and nice attempts

Gepost op 17-11-2011 Om 22:20

Mag ik een prikkelende vraag stellen?
Zo niet, lees dan nu niet verder... =)

Als jou aangeleerd is om op die wijze te redeneren: vanuit wat je over iemand weet...
Hoe vaak sla je dan de plank mis doordat er veel meer is wat je *niet* van die persoon weet en dus niet kunt meenemen in je redenering?
Just curious... *bloempje*

Gepost op 17-11-2011 Om 22:49

Door: Rapunzel
Yes you may, but… We hadden het toch over “boek/schrijver” niet “persoon sec”
Wat ik bedoelde is: Ik heb geleerd achtergronden, tijdsgeest en informatie over en van de schrijver (you`ve once told me you liked those cultures, thus those names, vandaar mijn interesting en nice attempt… niks mis mee toch?) mee te nemen. Je moest eens weten hoeveel “Interpretationsbücher” (met info over en van achtergronden, tijd en schrijver) ik gelezen heb… Lees je een “simpel” boekje van “maar” 56 pagina`s dan kun alsnog goed meer dan 600 pagina`s over dat boekje “moeten” lezen wil je een gedegen (= onderbouwde) uiterst voorzichtige conclusie/interpretatie kunnen trekken/geven, en dan nog… zijn er waarschijnlijk tig andere opties die nog open blijven staan en ook correct zouden kunnen zijn Ik zeg: Kd. vanaf tig.
Gepost op 18-11-2011 Om 09:28

Door: Rapunzel
Daarbij komt nog: ik interpreteer geen mensen, slechts boeken (en die interpreteer ik ook niet (allemaal) meer sinds de diploma`s op zak zijn… nu geniet ik er alleen maar van, zonder moeilijk gedoe en kan ik er zelf op mijn eigen manier over nadenken, zonder verplicht “onderzoek” naar achtergrond, schrijver en tijd).

Niet *alles* wat is aangeleerd pas je in *alle* situaties van je leven toe, hè? Tenminste ik niet. Zou er uit zien zeg! Wat denk je van al die leerlingen die voorbij komen, waarvan ik het “dossier” gelezen heb… zou een beetje “oneerlijk” (zelfs stom en kansloos) zijn hè? Na verloop van tijd leer je ze vanzelf kennen, althans bepaalde eigenschappen en kun je hun gedrag een beetje inschatten en bepaalde gedragingen in bepaalde situaties voorzien… echt *kennen*? Nee, die illusie heb ik niet.

Er is maar Één die mensen volledig kent. Ik kom niet eens close
Ik neem mensen liever zoals ze zijn, zonder daar hele theorieën op los te laten.
Gepost op 18-11-2011 Om 09:28

Door: Rapunzel
Bovendien er zijn mensen die mij ook *kennen* en ook op basis daarvan rekening houden met… in bepaalde situaties
Maar goed, nu heb ik het wèl weer over “persoon sec”, terwijl het eigenlijk ging over… haha, nou ja… tis duidelijk.

Conclusie: ik *ken* geen mensen, slechts bepaalde eigenschappen/gedragingen van die mensen, die zich over verloop van tijd vaker voordoen en bij die persoon (lijken te) passen (is dan mijn voorzichtige conclusie, al weet ik in mijn achterhoofd dat er meer achter kan/zal zitten), en *weet* bepaalde dingen die ze zelf vertellen. Maar ja, dat is dan altijd maar weer een kwestie van vertrouwen of die info juist is… en of er van mijn kant geen projectie plaatsgevonden heeft… hmmm Blijft lastig hoor, omgaan met mensen, en soms word je door teleurstellingen een beetje te voorzichtig, juist om die ander en jezelf niet te kwetsen en de plank niet misgeslagen te krijgen of zelf mis te slaan, maar dat te voorzichtig zijn is ook weer niet altijd goed…
Gepost op 18-11-2011 Om 09:29

Door: Rapunzel
Pfff… wat een verhaal en dat n.a.v. zirkonium

Gepost op 18-11-2011 Om 09:30

Door: EsQuizzy

Hoi Rapunzel, ik waardeer je antwoord. Dit klinkt misschien lllg, maar: zo uitgebreid had niet gehoeven.

Ik had het puur over de interpretatie dat Australië en Brazilië zouden afvallen ten gunste van Rusland als mogelijke (nearby) locatie van Liliaño op grond van het feit dat ik (sommige) slavische namen mooi vind, en dat ik me (inderdaad) voor die taal en cultuur interesseer.

Maar verandert je conclusie als je weet dat ik vroeger stapel was op de tv-serie „The Flying Doctors” en een verhaal geschreven heb dat begint met een uitgebreide scène in het Braziliaanse Amazoneregenwoud?



Gepost op 18-11-2011 Om 10:17

Door: Rapunzel
Hé, je zei het zelf al... prikkelende vraag...

Nee, mijn conclusie verandert op basis van die info niet Soms helpt zand strooien niet... kijk maar naar afgelopen winter, toen het strooizout op was...

Gepost op 18-11-2011 Om 10:29

Door: EsQuizzy



Dit was geen zand strooien.
Dit was nu eens serieus informatie weggeven.





Gepost op 18-11-2011 Om 10:40

Wat betreft de topografie: ik zou zeggen: kijk er nog eens even naar.

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 11:59

Door: Rapunzel
Grrrrr… bij nader *onderzoek*…

Slechts één zaak hecht zich als een zeepok op een rotsblok: Er is tot op heden geen enkele aanwijzing; geen enkele bewijsvoering, geen enkele informatie uit welke kennismijn dan ook die kan staven dat de precieze locatie van (de uiterste grensmarkeringen van) het geliefde Liliaño reeds door Kd.-lezers ontdekt zou zijn.

Liliaño zou zich niet ver van de evenaar kunnen bevinden, heeft mooie koraalriffen en er leven dolfijnen… Als locatie komen dan (bijvoorbeeld) verder nog in aanmerking: Götland, Oceanië, Azoren, Hawaii of Utila. Die laatste komt nog het dichtst bij de beschrijving in de buurt met het op één na grootste koraalrif (ja idd ná Australië… hmmm ) ter wereld met grotten en wrakken (Halliburton) en walvishaaien…
Indië zal trouwens ook wel niet, aangezien in 1998 90% van het koraal daar toen verwoest is en Liliaño de mooiste koraaltuin ter wereld heeft. Alle zoöxantellen dood…
>>>
Gepost op 18-11-2011 Om 12:01

Liliaño is inderdaad nog niet door de lezers ‘ontdekt’.

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 12:42

Door: Rapunzel
Wat nog wèl weer voor Australië spreekt zijn de voor de westkust van Australië gezonken VOC-schepen… bijvoorbeeld na de ongeluckige voyagie van `t schip Batavia op 28 ° 30` ZB en 113 ° 47` OL
Maar, maar, maar… voor de kust van Stockholm is de Wasa (ook een VOC-schip) gezonken, die was door dezelfde Nederlandse scheepsbouwmeester gemaakt, had exact dezelfde afmetingen èn was ook nog eens in hetzelfde jaar gebouwd…

Ach wat, misschien ligt het ook wel gewoon bij NL in de buurt. Wij hebben hier immers ook mooie koudwaterkoralen

Hihi, lekker aan het lezen en puzzelen zo vandaag Leuk!
Gepost op 18-11-2011 Om 12:06

…en op dit moment neem je de onbewuste taak op je om zèlf zand te strooien. Waarvoor dank.

=D

Gepost op 18-11-2011 Om 12:44

Door: EsQuizzy

En ook hier: dit vind ik enorm interessant en a nice try.

Maar nu trek je zelf iets in twijfel wat in Kd vastgesteld is, en je gaat van iets uit dat in Kd in twijfel getrokken is (en eronder is vast te stellen).

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 12:38

...waarmee ik bedoel te zeggen dat eronder is vast te stellen dat de in-twijfel-trekking juist is.

=D

Gepost op 18-11-2011 Om 17:43

Door: Rapunzel
Hihi, da`s knap, maar niet erg "vaststellend"

Oh, intussen heb ik door al het gespeur wel 4x een foutieve schrijfwijze van Liliaño gevonden in post 167, 263, 264 en, 386.

Gepost op 18-11-2011 Om 12:50

Vriendelijk dank daarvoor!!!
Ik zal ze corrigeren.

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 13:14

Door: EsQuizzy

Ik twijfelde over lila.

Gepost op 18-11-2011 Om 17:46

Hé, dat is apart. Drie keer ècht dezèlfde fout in 263 en 264. Zou ik het dan op het Tablet van Grecadec ook fout hebben gedaan?

Als dat zo is: Leuk!

Gepost op 18-11-2011 Om 17:54

Door: EsQuizzy
En inderdaad: die (inmiddels gecorrigeerde) fout in 263 en 264 heb ik rechtstreeks van het Tablet van Grecadec gekopieerd en geplakt!
Het Tablet kan ik niet corrigeren, maar ik kan er wèl wat leuks mee in het verhaal daar.

Bedankt, Rapunzel!

Gepost op 18-11-2011 Om 18:03

Zie Kd.263 Bingo voor de (ahem) gecorrigeerde versie. =p

Gepost op 18-11-2011 Om 18:17

Door: Rapunzel
Ik twijfelde over lila iiijah...

And I guess you`re welcome

@12:38 & 17:43: Ik heb inmiddels vastgestelde twijfel aan dat ik niet meer twijfel aan het feit dat wat door mij is vastgesteld, vast weer in twijfel getrokken kan worden door iemand anders... Zo, hebben we dat ook weer even vastgesteld... of toch niet... hhhm... ik twijfel...

Ik speur nog wel een keer verder naar de vastgestelde twijfel in Kd
Gepost op 18-11-2011 Om 18:24
Yes, I *am* welcome. =)

Gepost op 18-11-2011 Om 19:10

Door:
Even vluchtig de laatste reacties doorgelezen en dat deed me er aan denken dat je ergens iets over de locatie van Liliano hebt beschreven Het had toch iets te maken met de stand van de sterren? Ik weet alleen niet meer waar dat staat. Ergens halverwege ofzo. Toch?
Gepost op 18-11-2011 Om 18:29

Correct, maar nog niet zó lang geleden:

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 18:46

Door: Rapunzel
328, Schrijver
Gepost op 18-11-2011 Om 18:32

Door:
Wauw, Rapunzel. Je tovert zomaar het goede nummer tevoorschijn.

Nou ben ik geen sterrenkundige, dus kan ik de locatie niet herleiden, maar de kleurrijke achtergrond doet mij vermoeden dat het ergens in de buurt van de noordpool moet zijn.
Gepost op 18-11-2011 Om 18:41
Daar had ze eerder al wat langer naar gezocht, denk ik.

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 19:07

Door: EsQuizzy

Inderdaad: Silhouetten, waarin de vaststelling staat die jij weer in twijfel trok, Rapunzel. =)

Gepost op 18-11-2011 Om 18:45

Door: Rapunzel
Dankzij Schrijver post 328 toch ook nog maar weer eens even een keer doorgelezen...

En nou kom ik toch tot de conclusie, dat het leefgebied van de fregatvogels vnl. Zuid-Amerika en Galápagos is...

Oh, het wordt er niet moeilijker op zo Ik heb het gebied al kunnen verkleinen tot de Grote, de Indische en de Atlantische Oceaan



Gepost op 18-11-2011 Om 18:46

Let vnl. op die afkorting van dat niet onbelangrijke woord. =)

Gepost op 18-11-2011 Om 19:12

Door:
Maar datis tch niet in de buurt van de Noordpool? Of zit ik fout met die conclusie?
Gepost op 18-11-2011 Om 18:55

Misschien helpt het om 328 nog even ietsje beter te lezen, Schrijver... Gabriëlle trekt daarin namelijk óók een conclusie… ; )

Gepost op 18-11-2011 Om 18:59

Door: Rapunzel
Nee, haha, vandaar ook de vastgestelde twijfel
Gepost op 18-11-2011 Om 18:57

Euhm? Dit ging om 18:45u, denk ik? =)

Gepost op 18-11-2011 Om 19:16

Door:
Aangezien EsQuizzy iets heet met Zweden, en dat redelijk dicht bij de Noordpool ligt, relatief gezien dan, zou het me niks verbazen dat Liliano ergens daarboven ligt. die fregatvogels dat weet ik dan even niet. Vliegen die niet naar Galapagos om te overwinteren en zijn ze in de *zomer* weer in de buurt van de Noordpool?
Gepost op 18-11-2011 Om 18:59

Dit is een mooie theorie, Schrijver! Thumbs up!

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 19:06

Door:
Zal m nog eens lezen.
Gepost op 18-11-2011 Om 19:01

Door:
Ik heb m gevonden. Ergens bij de evenaar dus. Maar waar?
Gepost op 18-11-2011 Om 19:08

Tjáááh… =)

Gepost op 18-11-2011 Om 19:19

Door:
Haha wat leuk
Wist nie dat we dat zo uit konden vogelen super!
Gepost op 18-11-2011 Om 19:08

Fregatvogelen, denk ik? =D

Ja, Yanaika, *dit* zie ik jullie nou het allerliefst doen.

Gepost op 18-11-2011 Om 19:14

Door:
Hai Nai! Heb jij verstand van sterren?
Gepost op 18-11-2011 Om 19:11

Door: Rapunzel
Ietswat “late” reactie, was even iets aan t uit”vogelen”

Vh overwinteren is idd mooie theorie, maar fregatvogels overwinteren niet, die leven nabij tropische oceanen:

•De grote fregatvogel komt voor langs de kusten vd Indische Oceaan, vh centraal en westelijk deel vd Grote Oceaan en in t zuidwesten vd Atlantische.
•De Amerikaanse fregatvogel komt voor vd Bahama Eilanden en de kust vd Golf van Mexico tot in Brazilië, en langs de kusten van Californië tot Ecuador.
•De Ascension-fregatvogel broedt alleen op t eiland Ascension en houdt zich op in t tropische deel vd Atlantische Oceaan.
•Andrew`s fregatvogel komt op de Indische Oceaan voor, broedt op eilandjes in alle oceanen, maar verblijft vnl. in de Australische wateren.

En zie daar… wéér Australië…
@Quizzy: Zeg Quizzy wat voor soort fregatvogel was t eigenlijk?

@Schrijver: vwb t “snelle” vinden vd post... Kd. in Word hebben & zoekoptie ingeven

@Quizzy: Nee. 18:57 ging over Schrijver 18:55
Gepost op 18-11-2011 Om 19:29
@Soort fregatvogel: ...dat hebben Lidhia en Toenak niet kunnen vaststellen in Kd·328. =D

@Zoekoptie: ik snap nog steeds niet waarom jullie de ideale Google-opdracht niet gebruiken. Daarmee zoek ik zelfs in Keiharde dromen naar specifieke posts!

site:www.blocnoot.nl Keiharde dromen zoekwoorden

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 19:57

Door: Rapunzel
@Quizzy: 19:10 Yes you are.
Gepost op 18-11-2011 Om 19:47

I know.

Gepost op 18-11-2011 Om 19:58

Door:
Ik zo het graag willen hebben maar dat heb ik dus nou net weer niet zou wellicht ook mee kunnen zoeken haha
Gepost op 18-11-2011 Om 20:01
Die Word-versie is eigenlijk illegaal, al print ik nog wel eens een post voor Rapunzel uit als ze in Veenendaal bij haar oma logeert. Maar dat is meer egoïstisch van mij: dan kan ik ervan genieten dat Rapunzel van de nieuwste post geniet. =D

Maar geloof me, Yaiks: met Google direct op bloCnoot zoeken is véél eenvoudiger. =)

Gepost op 18-11-2011 Om 20:17

Door:
Maar waar moet ik zoeken het informatie wat we hebben is.
de fretavogels.
het moet vlakbij de evenaar zijn en iets met een letter w wat ik me nog kan herrinderen Ik zal even kijken in post 328
Gepost op 18-11-2011 Om 20:06

Die letter W ( knap dat je dat onthouden hebt! ) is natuurlijk het sterrenbeeld Cassiopeia.

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 20:48

Door:
Ik zat bij cygnus te kijken alleen daar kom je alleen dingen te weten over zwarte gaten
Ach ik heb er ook niet zoveel verstand van
Gepost op 18-11-2011 Om 20:15

Door:
Hoe doe je dat met google direct op blocnoot?
Gepost op 18-11-2011 Om 20:19

Als je in Kd naar bijvoorbeeld posts wilt zoeken waarin Trikticlic voorkomt, typ je op Google.nl het volgende in:

site:www.blocnoot.nl Keiharde dromen Trikticlic

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 20:26

Door: EsQuizzy
Ik vraag me af waarom jullie met die sterren gaan puzzelen. De conclusie die Gabriëlle in Kd·328 uit de stand van de sterren (met name de Poolster) trekt, is correct. En er wordt duidelijk aangegeven dat zij van haar vader het één en ander over de sterren heeft opgestoken. Ziedaar de onderbouwing van haar conclusie.

Als je wilt, kun je er een sterrenkaart bijpakken en de onderlinge posities van Cygnus, Cassiopeia en de Poolster met elkaar vergelijken om te zien of Gabriëlle het inderdaad bij het rechte eind heeft.

Dat kan bijvoorbeeld met programma’s (gratis) als ‘Stellarium’ en ‘Google Earth’ (Windows en Mac) of ‘Star Walk’ (iPod/iPhone/iPad).



Gepost op 18-11-2011 Om 20:24

Door:
jij hebt ook iets in het engels geschreven over beta cygnus zzit daar info in?
Gepost op 18-11-2011 Om 20:31

Ja, maar niets met betrekking tot Kd, al postte ik die twee posts vlak na elkaar en gaat het om hetzelfde sterrenbeeld Cygnus.



Gepost op 18-11-2011 Om 20:41

Door:
Staat de poolster boven Liliano? dan weet ik het misschien
Gepost op 18-11-2011 Om 20:39
Dat hangt ervan af, Yanaika, waar de horizon staat ten opzichte van Liliaño.

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 20:42

Door: Rapunzel
Oh, ik ben te laat met het posten, zie ik nu, omdat ik dus juist wèl weer iets aan het uitpuzzelen was met de sterren. Niet omdat ik aan Gabriëlle (c.q. de juistheid van Quizzy`s informatieverschaffing en duidelijke studie voordat er zoiets dergelijks gepost wordt) twijfel, maar gewoon om zodoende wellicht een nieuw aanknopingspunt te hebben.
Aangezien het wel even wat werk geweest is, zal ik m`n getypte reactie toch even posten straks... who knows

En Quizzy: 20:17... אני מעריך את מה שאתה עושה בשבילי en אני חושב שזה נחמד כשאתה בא
Gepost op 18-11-2011 Om 20:43

Я могу себе это должно быть приятно видеть кого-то, говорить о чем-то еще какое-то время, когда вы там.

=)

И я ценю социального контакта.

Gepost op 18-11-2011 Om 21:15

Door: EsQuizzy
...en tja, de informatie die in het gedicht Beta Cygnus gegeven wordt, geldt óók in Kd natuurlijk...



Gepost op 18-11-2011 Om 20:45

Door:
AAAH jammer haha anders ligt het bij de noordpool als het goed is.
Best nog wel lastig
Gepost op 18-11-2011 Om 20:46

Door: Rapunzel
Goed de sterren, ik begeef me hier op glad ijs, want ik ben dus héél slecht in N-O-Z-W, in perspectief zien en logisch denken in deze gevallen, op één of andere manier ontsnapt me dat deel dan gewoon. Maar goed, van wat ik heb kùnnen uitpuzzelen…

Zoals Gabriëlle de sterren in post 328 door Lidhia`s ogen ziet, zou t over de stand vd sterren id maand juni (windstreek Noord, zomerdriehoek juni tot oktober) gaan, maar daar zijn we toch nog lang niet ih verhaal!? We zitten toch nog id winter?

Tussen Cepheus en de horizon staat een groepje sterren in een M of W-vorm: Cassiopeia. Boven de Kleine Beer staat t sterrenbeeld de Draak en id noordoostelijke horizon staat de Zwaan.

Of houdt dat dan in dat ze id wintermaanden hier juist daar waar Lidhia zich bevindt zichtbaar zijn??

Ja, sorry, ik ben ècht heel slecht in dit soort dingen… Ik ben niet zo knap als Gabriëlle in dit geval, want ik snap dus niet wat dat betekent t.o.v. aardrijkskundige locaties…
Gepost op 18-11-2011 Om 20:47

Goed. Een stukje astronomie/navigatie.

Allereerst: de Poolster staat in het noorden. Dat is het belangrijkste om te weten. Vanaf elk willekeurige punt van het noordelijk halfrond gezien, dan, want vanaf het zuidelijk is hij onzichtbaar (onder de noordelijke horizon).

Tweede belangrijke punt: hij staat bijna exact boven de noordpool.

Conclusie: aan de stand van de Poolster is je positie (in breedtegraden) op het noordelijk halfrond (en een stukje zuidelijk, als je de positie extrapoleert uit andere sterren maar dat is niet eenvoudiger) te bepalen.

Voorbeeld? Nederland (centraal) ligt grofweg op de 52e breedtegraad (vanaf de evenaar omhoog gerekend). De Poolster staat hier dan ook ALTIJD grofweg 52º boven de noordelijke horizon.

Op het zuidelijk halfrond is navigatie a.d.h.v. de sterren ietsje lastiger, omdat er nou eenmaal geen (met het blote oog zichtbare) ster recht boven de zuidpool staat.

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 21:02

Door: EsQuizzy

...En dit allemaal naar aanleiding van Kd·328, 68 posts geleden!?

(8·

=)

Gepost op 18-11-2011 Om 21:19

Door: Rapunzel
@Quizzy: 21:02 Thanx!! Al zal ik er nooit een *ster* in worden

Maar als ik dit meeneem plus de astronomiekaart van Maarssen astronomie èn de info in de post van wat Gabriëlle door de ogen van Lidhia ziet en hoe de sterren staan, dan moet Liliaño dus ergens links op het plaatje van 18:46 liggen...

Eeeehh ja, en dit is dus exact datgene waarom ik altijd een onvoldoende (en soms per ongeluk een voldoende) had voor wiskunde, hihi

21:15: Ja det är sant och jag också
Gepost op 18-11-2011 Om 21:40

@Links op het plaatje: leg eens uit hoe je tot die conclusie komt, alsjeblieft?

Gepost op 18-11-2011 Om 22:01

Door:
Waarom praten jullie altijd met vreemde tekens tegen elkaar nu mis ik miss belangrijke info waar Liliano ligt
Maar ja dan moet ik het vast zelf verder uitpuzzelen
Gepost op 18-11-2011 Om 22:01

Wat Rap daar in het Hebreeuws zegt en ik in het Russisch antwoord, mag je op translate.google.com vertalen voor jezelf, Yanaika.

Er staat géén nieuwe info over Kd in.

=)

Gepost op 19-11-2011 Om 09:29

Door: Rapunzel
Oké, laatste reactive voor vandaag (denk ik, haha), but I have to ask… Wat bedoel je met dat Fibonacci-getal in dit geval (21:19)??

Het is het atoomnummer van zuurstof (hadden we nodig vandaag voor de lange adem, haha )

Het staat voor de kleur grijs bij elektronica

Het is de grootste en snelste wedstrijdroeiboot

Schaakbord?? 8X8

Een dorpje bij Eindhoven? Maar geloof me… geen Liliaño daar hoor

Het betekent “opletten”

Of moeten we hem draaien, zodat we een lemniscaat krijgen… is het een hint in die richting, want dan betekent het oneindigheid…

Oh, en uitleggen (22:01), dat wil ik wel, maar is nu niet handig, want dan slapen jij èn ik èn Yanaika èn… èn… vanavond echt niet, want dan tolt het in het kupke
Gepost op 18-11-2011 Om 22:04

Door: Rapunzel
@Yanaika: Believe me, het ging ècht niet over de ligging van Liliaño èn het zijn geen rare tekens, alleen een andere taal. Je mist niks betreffende Kd
Gepost op 18-11-2011 Om 22:06

Door:
Ow slaap ik dan niet jammer hahah
Nou dan zit er niks anders op
Gepost op 18-11-2011 Om 22:14

Door:
Haha dan tolt het in mijn kopke haha nee ik heb al heel veel aan mijn kopke dn is dat nu niet handig haha dan slaap ik helemaal niet
Gepost op 18-11-2011 Om 22:19

Door: Rapunzel
Is toch lastig uit te leggen, Yanaika, zonder plaatjes erbij om aan te wijzen wàt ik precies bedoel, als ik zelf al snap wat ik bedoel. Maar ik dàcht iig net om 21:40 dat ik het snapte...

Maar oké daar gaan we dan alsnog met mijn onlogica:
Als de poolster altijd op 52 graden boven het noordelijk halfrond staat, vanaf NL gezien en we van de sterrenbeelden Zwaan en Cassiopeia ook kunnen zijn waar ze staan tov de poolster en we draaien dat dan om, om ze op het plaatje van 18:46 te kunnen leggen, dan moet Lidhia die sterren toch vanuit ergens vanaf de linker kant gezien hebben...

Zie je wel geen touw aan vast te knopen
Gepost op 18-11-2011 Om 22:21

Door: Rapunzel
Ja, te láát, Yanaika, ik was al aan het typen geslagen... dus niet lezen als je nog wilt slapen straks
Gepost op 18-11-2011 Om 22:22

Door:
haha inderdaad ben nu helemaal gek geworden maar wel bedankt je krijgt wel te horne als iknog kan slapen vanacht wie weet droom ik wel over het antwoord
Gepost op 18-11-2011 Om 22:24

Door:
Nee hoor ik slaap vast nog wel of ik ga slaapwandelen en dan het antwoord opzoeken haha.
Gepost op 18-11-2011 Om 22:26

Door: Rapunzel
Haha, ik zoek m`n bedje nu op... eens kijken of het mij lukt om vannacht lekker te slapen

Ben toch véél beter in het uitleggen van de naamvallen, werkwoordsvervoegingen, zinsbouw enz. dan dat ik dit een beetje logisch (wat totaal niet gelukt is, zelfkennis... enz. ) kan overbrengen en uitleggen.

Oh well... Now it`s time to say good night, sleep tight and don`t let the bed bugs bite
Gepost op 18-11-2011 Om 22:30

Door:
Haha slaap lekker zou ik zeggen

En ben benieuwd hoe we eruit gaan komen ahaha
Gepost op 18-11-2011 Om 22:33

Door:
Maar hoe kopieer je dat ik geloof jullie wel zonder dat ik dat doe maar ben wel benieuwd hoe jullie dat kopieren hier kan je helemaal niks kopiëren dus dat wordt lastig omdat te doen haha.
Of is daar wel een manier voor?
Gepost op 19-11-2011 Om 09:39

Wat ik normaalgesproken doe is in Google Translate met het schermtoetsenbordje gewoon de vreemde tekst overtypen…



Gepost op 19-11-2011 Om 13:35

Door: EsQuizzy

@22:04 — draai dat mysterieuze teken eens een kwartslag naar rechts, zodat de stip onderaan komt te staan, en denk dan eens even voor één tel dat het een emoticon is, net zoals mijn welbekende =) die je overal tegenkomt…? =D

@22:21 — Interessante en knappe actie, daar. En nú ga ik jouw kupske laten tollen, vrees ik. De Poolster staat vanuit Nederland gezien niet op 52° boven het noordelijk halfrond, maar boven de noordelijke horizon. dat maakt nogal wat verschil. Hij staat bijna loodrecht boven de noordpool.
Als je met overlays van een sterrenkaart op een topografische kaart gaat werken, kun je beter een wereldbol gebruiken, denk ik zo… =)

Gepost op 19-11-2011 Om 09:59

Door: Rapunzel
@22:04: Pfffff.... haha

@22:21: Zal m`n wereldbol eens van zolder halen en hem opblazen sterrenkaartje uitprinten en puzzelen maar... al denk ik wel dat ik dat even aan Ralph ga vragen. Die heeft namelijk een veel beter inzicht dan ik in dit soort gevallen Die zal zich wel weer afvragen waar ik mee bezig ben, haha LOL!
Gepost op 19-11-2011 Om 10:08

Dus je gaat je wereldbol downloaden en installeren! =)

Gepost op 19-11-2011 Om 11:01

Door:
Ik heb iets gevonden misschien maar dan moet ikm vanmiddag even uitzoeken
Gepost op 19-11-2011 Om 13:11

Door:
Laat maar dat had rapunzel ook al gevonden haha.
Gepost op 19-11-2011 Om 13:47

Door:
Zijn de dolfijnen langsnuitdolfijnen misschien?
Of mogen we dat niet weten?
Gepost op 19-11-2011 Om 13:51

Als Trikticlic en zijn vriendjes de triktilli langsnuitdolfijnen zijn, Yanaika, dan geldt het volgende:

De langsnuitdolfijn komt voor in de tropische en subtropische wateren van de Atlantische, de Indische en de Stille Oceaan. Hij kan zowel voor de kust als op open zee worden aangetroffen. De soort wordt regelmatig waargenomen voor de kust van Hawaï, Mexico, Bali en Japan.

Volgens wikipedia.

=)

Maar het zijn triktilli, ik noem ze overal dolfijnen, en ik heb ze geloof ik nog niet preciezer benoemd.

Gepost op 19-11-2011 Om 14:22

Door: Rapunzel
Volgens de beschrijving in post 328 ziet Lidhia een winternachthemel.
Ze ziet de Poolster niet…, die zou op de horizon moeten liggen. Hoe zuidelijker iemand zich bevindt, hoe lager de poolster boven de horizon. Een persoon op de evenaar ziet de poolster precies op de noordelijke horizon liggen, en de zuidelijke hemelpool op de zuidelijke horizon. Alle sterren komen in het oosten op en gaan in het westen weer onder.
Dan… Cassiopeia is altijd alleen maar zichtbaar op het noordelijk halfrond, dus bevindt ze zich niet op het zuidelijk halfrond, maar op het noordelijk halfrond.

Cassiopeia is t.o.v. de poolster een W in de lente/zomer, en een M in de herfst/winter.

Volgens mij houdt het daar, zonder meer/aanvullende info. op, maar we zijn toch nog even (in mijn ogen onlogisch, maar zo gauw het op dit soort berekeningen aankomt ben je mij toch al gauw kwijt) doorgegaan. Daar is het volgende uitgekomen… (vraag me niet hoe) :
Gepost op 19-11-2011 Om 18:07

Je steekt er veel energie en tijd in, Rapunzel. Klasse hoor!!!

Maar je spreekt jezelf een beetje tegen in deze reactie.

Als de poolster recht boven de noordpool staat en dus vanaf de evenaar samenvalt met de horizon, en alle sterren komen in het oosten op en zakken in het westen weg... Hoe zou het dan mogelijk zijn dat Cassiopeia altijd alleen maar zichtbaar is vanaf het noordelijk halfrond?

=)

Gepost op 20-11-2011 Om 01:54

Door: Rapunzel
Gezien de positie van Cassiopeia en Zwaan, en meenemende dat de Poolster rond de 0 graden ligt, en in NL zichtbaar is op 52 graden boven de horizon (NL breedtegraad N52), zou Lidhia zich toen bevonden hebben op de 38ste breedtegraad Noord (90-52)… en dat is in de buurt van de VS… dan ga ik met mijn janboerenfluitjesverstand (koraaltuin en zo) uit van Hawaï

En die heldere “ster” die Lidhia ziet naast de maan is de planeet Jupiter, hebben we uitgevogeld

Veel plezier hiermee, ik hou op met berekenen van locaties en afstanden adhv sterren. Ik kijk wel gewoon naar en geniet van de prachtig mooie sterrenhemel

Hihi, schoot me net weer te binnen, dat ik als klein kind me altijd zo ontzettend kon verbazen over het feit dat opa en oma de zon, maan en sterren ook konden zien, terwijl ik op het moment dat ik ze zag in Brabant was en zij helemaal in Groningen… nou dat kon niet, dat was onmogelijk en ongelooflijk. Aaaah… leuke herinnering
Gepost op 19-11-2011 Om 18:08

Wat ik nu even niet volg, is waarom je de positie van Nederland ( 52° ) hebt gebruikt in je poging tot berekening van een mogelijke breedtegraad van de locatie van Liliaño.
Wat is het verband daar?

=?

Gepost op 20-11-2011 Om 02:03

Door:
Wooow vet dat jullie daarachter zijn gekomen.

Misschien zijn het dan toch nog langesnuitdolfijnen.
Gepost op 19-11-2011 Om 18:23

Ik vind het ook heel *vet* dat ze (ze?) daar achter zijn (mv?) gekomen. Maar op een andere manier dan jij, Yaiks. =)

En tja, misschien is Trikticlic wel een langsnuitdolfijn. Wie weet.

=)

Gepost op 20-11-2011 Om 01:49

Door: Rapunzel
Ja, Yanaika, wij zijn *hier* achtergekomen... wil *niet* zeggen dat het ook juist is

"

Gepost op 19-11-2011 Om 19:18

Door:
Ow jammer haha.

Vast wel goed denk ik.

De Fregta vogels zijn daar ook ergens haha.

We zullen hoop ik zien
Gepost op 19-11-2011 Om 19:28

Door: Rapunzel
Hé nachtuiltje

@01:49 Haha, ja, Yanaika spreekt mij voortaan met koninklijk meervoud aan
Had ze in dit geval wel een goede reden voor

@01:54: In t noordelijk halfrond is Cassiopeia gedurende t hele jaar zichtbaar. Ze is een circumpolaire ster (altijd boven de horizon) en bevindt zich dicht bij de hemelpool op minder dan 52o. Daardoor zal ze dus nooit onder de horizon gaan, en is elke nacht in Nederland (even vanuit hier uitgaande) zichtbaar. Ik neem aan (gevaarlijk!) dat voor Cassiopeia hetzelfde geldt als voor de Poolster aangezien ze zich id nabijheid van deze bevindt. En dat Liliaño dus op NB ligt en niet op ZB, want Cassiopeia en de Poolster zijn niet zichtbaar vanaf tropische breedtes onder de horizon (en dus op ZB??).

En tsja, we hebben nog wel meer “tegenstrijdige” info gevonden, bijv. dat Cygnus seizoensgebonden is, namelijk id winter (en dat is t nu in t verhaal) zichtbaar is op t zuidelijk halfrond…. en in de zomer op t noordelijk halfrond.

>>>
Gepost op 20-11-2011 Om 10:01

Door: Rapunzel
>>>

Dat strookte dus weer niet met Cassiopeia en de Poolster Of ben ik nu héél blond?

@02:03: Nou, dan snap je tzelfde niet als ik… Dus ik kan je t verband ook niet vertellen. Het enige dat ik hierbij te zeggen had: “Je bent me kwijt.” En daarna: “Zolang we niet weten waar Liliaño ligt t.o.v. NL kunnen we wel de stand van de sterren weten, maar…” Daar ben ik dus niet goed in, zulke voor mijn snapverstand “onlogische” berekeningetjes… zal wel zoiets zijn als A2 + B2 = C2, weet je één onbekende niet (maar voor mijn gevoel weten we twee niet), dan kun je hem alsnog berekenen met de info die je wèl heb. Maar goed, kben meer van info zoeken, ordenen en uitsluiten
Wat we weten: nabij de evenaar, dolfijnen, fregatvogels, Cassiopeia, Zwaan, Poolster, koraaltuinen. Waar dat allemaal tezamen komt… dáár ligt Liliaño

Hihi, zo langzamerhand zie ik door de sterren het heelal niet meer
Gepost op 20-11-2011 Om 10:01

Door: EsQuizzy
Cassiopeia komt vanaf het noordelijk deel van het zuidelijk halfrond gewoon iedere 24 uurs cyclus boven de horizon, Rapunzel. Zoveel breedtegraden vanaf de evenaar naar het zuiden als het sterrenbeeld van de Poolster verwijderd staat.

Enne… in je formule mist inderdaad nog het één en ander, wat al wèl vindbaar is.

Vraag: hoe kom je op Jupiter als de heldere ster nabij de maan?

En: wat je wéét, is het hypothese-stadium nog niet ontgroeid…



Gepost op 20-11-2011 Om 13:18

Door: Rapunzel
@Jupiter: http://www.thuisserver.net/fok_pics/IMG_4088.JPG
In januari 2002 en september 2010 was hij duidelijk zichtbaar in Nederland en Duitsland (ikke zelluf gezien) Hij staat natuurlijk niet altijd links onder de maan, aangezien de maan dagelijk zo`n 13 graden beweegt t.o.v. de sterren en planeten... maar naast de maan is Jupiter het helderst en goed zichtbaar.

@"De rest": Tsja,... keep on going. Het "onderzoek" vordert gestaag zeggen ze dan Dat van Cassiopeia biedt perspectief natuurlijk en verder was ik de VOC ook al weer vergeten
Gepost op 20-11-2011 Om 14:57

…en Jupiter zelluf óók een ‘wandelende ster’ is.

Op dit moment ben ik bezig met een paar screenshots van wat Lidhia zag, en met haar Gabriëlle. Ik hoop ze zometeen te kunnen posten.

Gepost op 20-11-2011 Om 15:26

Door: Rapunzel
Ich bin gespannt...

Между прочим:
Вы были бы великим учителем

Oh, en voor Yanaika, de vertaling
Übrigens:
Du wärst ein guter Lehrer gewesen.
Gepost op 20-11-2011 Om 16:11

Zei je dat tegen mij? (8·

Gepost op 20-11-2011 Om 16:39

Door: Rapunzel
Zucht... tegen wie anders, Quizzy??
Gepost op 20-11-2011 Om 16:42

Nou ja, omdat de vertaling voor Yaiks was…

En ik bèn een leraar. Maar dan anders.

=)

Gepost op 20-11-2011 Om 16:51

Door:
Haha bedankt voor de vertaling gelukkig kan ik goed duits haha.
Gepost op 20-11-2011 Om 16:49

Door: Rapunzel
Oké, herstel dan... Ты хороший учитель

But I just meant it as a compliment, `cause of all the questions to which you yourself know all the answers already...

Gepost op 20-11-2011 Om 17:39

Door: EsQuizzy
Ik vatte het de eerste keer al op als een compliment, Rapunzel.

Gepost op 20-11-2011 Om 18:10

Door: EsQuizzy

Tjonge. Hierboven trekken jullie ook ergens een rake conclusie waar jullie nooit mee verder zijn gegaan...



Gepost op 16-12-2011 Om 09:58

Door:
Haha terwijl dit de post inmiddels is met de meeste reacties.
Dan kunnen er dan veel zijn ik zal kijken wat we links hebben laten liggen.
Daar gaat denk ik heel wat tijd in zitten,
Gepost op 16-12-2011 Om 20:38

Nee dat is inmiddels de volgende post, Yaiks. =)

Ik zou niet teveel energie steken in het vinden van jullie rake opmerking onder deze post hier. De conclusie is dezelfde als die waar jullie onder de andere post naar op zoek zijn, dus... Julie komen er ook wel zonder te weten welke ik hier bedoel.

=D

Gepost op 16-12-2011 Om 23:43

Door: Rapunzel
En welke rake conclusie mag dat dan wel zijn, Quizzy??

19-11-2011 om 18:07 uur zeker van "Volgens t/m op", hihi
Gepost op 16-12-2011 Om 21:19

Dat klinkt als "warm/koud", Rapunzel. =)

Gepost op 16-12-2011 Om 23:44

Door: Rapunzel
Echt waar Ow, I thought it more to be like a straight forward question

Gepost op 17-12-2011 Om 12:09

Dat éérste gedeelte wèl, ja...

=D

Gepost op 17-12-2011 Om 12:15

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.