248818
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

Keiharde dromen
242 Verborgen
Door: EsQuizzy
Commentaar van de schrijver:
Categorie: Drama / Roman
Geschatte leestijd: ca. 3 minuten

„Prinses Lidhia?”
Bij het horen van Gabriëlles stem werd Lidhia uit haar herinnering teruggetrokken naar het hier en nu. Gabriëlle zat intussen met een beschreven blaadje voor zich, en zei: „Ik heb een gedicht voor jou geschreven.”
Lidhia onderging opnieuw de vreemde ervaring dat zij emotioneel geraakt werd zonder dat er een lichamelijke uiting van kwam.
„Ik heb het in het Engels geschreven omdat je dat zo leuk vindt,” glimlachte Gabriëlle. „Ik hoop dat jij dit ook mooi zult vinden. Ik vond jouw gedicht zó mooi!”
Ik weet zeker dat ik het mooi zal vinden, Gabriëlle, dacht Lidhia.
„Ik zal het voorlezen,” kondigde de schrijfster aan. Lidhia voelde de onzekere spanning van het luchtmeisje, al kon haar eigen begrip van het Engels nooit groter zijn dan dat van Gabriëlle.
Ze wachtte af.
Gabriëlle schraapte haar keel. De eerste regels kwamen er wat aarzelend uit, maar daarna vond haar stem de vastheid van het weten dat ze iets moois gemaakt had.

What if I would dream the life
of one I do not know?
To see, to hear, to feel, to fear
but not be in control?
A glimpse of a perspective
I can’t see as a whole
How would that be?
What would it do to me?

And what if this phenomenon
would prove to work both ways?
To gradually realize
experience exchange?
Completely different cultures;
a lot of differing ways
What can I say?
Could we be friends some day?


Gabriëlle zweeg nadat ze het korte gedicht voorgedragen had.
Lidhia’s gedachten waren sprakeloos. Ze had woord voor woord kunnen volgen wat Gabriëlle gezegd had en was diep onder de indruk — het meest nog van de vraag waarmee het gedicht afsloot.
Haar hele wezentje was nu één zekerheid: ze wilde even graag vrienden met Gabriëlle zijn als Gabriëlle met haar! Kirja had ze verloren, maar ze besefte opnieuw dat er nog steeds vriendschap in haar leventje was…
„Ik heb net gedaan of ik met mijn huiswerk voor Engels bezig was,” bekende Gabriëlle. „Ik wilde niet dat je doorhad wat ik aan het doen was. Het was de enige manier die ik kon bedenken: méér Engels eromheen bouwen dan ik eigenlijk nodig had. Ik hoop dat die camouflage gewerkt heeft.” Ze giechelde ineens: „Of had je het al door en heb ik voor niks mijn best gedaan om het verborgen te houden?”
Nee, ik had het niet door, antwoordde Lidhia bewonderend in gedachten, wetend dat haar officiële antwoord zou moeten wachten tot zij weer wakker zou worden. Gabriëlle praatte intussen rustig verder: „Ik weet nog dat ik jouw gedicht nog wel honderd keer wilde horen. Mag ik die van mij nog een keertje voorlezen?”
Gráág! vond Lidhia.
„Ik weet niet of je het wel mooi vindt, of dat je het nog wel een keer wilt horen. En het voelt heel raar, heel… bijna arrogant.”
Toe maar, hoor, ik vind het leuk! dacht Lidhia.
„Nou, euhm…,” aarzelde Gabriëlle. „Dan lees ik het nòg maar een keertje voor…”
Lidhia genoot opnieuw van Gabriëlles dichtkunst, maar halverwege de tweede strofe schrok ze van een onverwachte beweging die Gabriëlle maakte: haar vriendin stopte haar voordracht; staarde ineens opgewonden voor zich uit naar de lichtblauw behangen muur.
„Lidhia…,” voelde de prinses Gabriëlle fluisteren op een indringende toon die haar volledige aandacht opeiste, wat niet moeilijk was gezien de intensiteit van de uitwisselingservaring.
Opgewonden fluisterde Gabriëlle: „Ik denk dat ik weet waar je dagboek verstopt is!!!”


*** EINDE HOOFDSTUK 9 ***

Gepost op 20-04-2010 om 16:07 uur
294 keer gelezen
<< Vorige in deze serie

Alle verhalen in deze serie (Keiharde dromen)
Alle verhalen van deze schrijver (EsQuizzy)



Door: Tines
Wat? Echt? Cool! Maar hoe komt ze daar opeens zo bij? Ik ben benieuwd! Maar mijn nieuwsgierigheid zal nog even moeten wachten. Leuke post! En ik vind het gedicht supermooi!
Gepost op 20-04-2010 Om 17:10

Door: EsQuizzy

Denk nog maar eens rustig na over die vraag, Tines. =)

Dank je voor het compliment. *bloempje*

Gepost op 20-04-2010 Om 21:34

Door: inem
It is fantastic!
Dat gedicht - die past echt perfect in deze post... Heel mooi! Zelf gemaakt?
Leuk engels in dat gedicht, sommige woorden kende ik nog niet.

Ik vind het knap hoe je dat doet. Dat Gabriëlle praat, en Lidhia...ehm soort van terug denkt. in gedachten zegmaar. Snapje wat ik bedoel? Ik vind dat echt heel mooi om te lezen.


De tweede strofe, is dat de 2e alinea? Sorry, zo zie je maar weer, dat ik niet veel verstand heb van gedichten.


Maar hoe komt Gabriëlle er opeens bij. Ze is het gedicht aan het lezen, en opeens... denkt ze dat ze weet waar het dagboek is.
Ik ben nieuwsgierig hoe ze daar nou opeens op komt... Komt ze er opeens op, doordat ze iets leest in haar eigen gedicht, of gaat er zomaar opeens een lampje branden...

Nou - op naar hoofstuk 10 alweer!
Gepost op 20-04-2010 Om 21:48

Ja, voor deze post heb ik eens zèlf een gedicht geschreven! =D
Dank je voor de complimenten!

Een strofe is in een gedicht eigenlijk wat je in je psalmboekje ‘een vers’ zou noemen: „Geachte gemeente, laten wij dan nu zingen uit het liedboek der kerken Psalm 119 de verzen 1 tot en met 88...”

Wat in een berijmde Psalm een vers is, is in een gedicht een strofe: een op zichzelf staand stukje binnen het gedicht, meestal bestaand uit een aantal regels.

Tja, ik dacht dat ik het er nogal dik bovenop had gelegd hoe Gabriëlle zo ineens denkt te weten waar het dagboek verstopt is... blijkbaar moet het toch nog duidelijker, maar ik vind bij deze post toch ècht dat jullie er zelf en zonder verdere hints uit moeten kunnen komen!

=)

Gepost op 20-04-2010 Om 22:31

Door: Tines
Ik heb een idee! Een plek waar Lidhia en Kirja beiden goede herinneringen aan hebben? Misschien even een inboxje doen
Gepost op 20-04-2010 Om 23:50

Misschien is het een goed idee om Kd·38, ·46, ·188 en ·189 nog eens te lezen en me dan te vertellen wat er niet klopt aan die theorie, Tines?

*bloempje*

=)

Gepost op 21-04-2010 Om 08:45

Door: Tines
Kristalhelder! Maar wie heeft het dan? En waar is het dan? En hoe kan Gabriëlle dat dan weten? Mijn volgende gok zou de bibliotheek zijn, maar ik heb even geen tijd om dit na te lezen of uit te zoeken. Poeh, leuk!
Gepost op 21-04-2010 Om 16:16

Je komt bij mij en mijn verhalen verder met beredeneren dan met gokken, Tines! *grinnik*

=)

Gepost op 21-04-2010 Om 16:29

Door: inem
Oké, Danke voor de uitleg. Ik snap het nu, wat een strofe is.

Hm,voor mij ligt het er niet dik bovenop..
...of ik lees er dan gewoon overheen...(of denk niet goed na?) waarom Gabriëlle opeens denkt waar het dagboek ligt...
Denkdenk...

Gepost op 21-04-2010 Om 18:08

Goed dan. Een hint.

Wat is de titel van deze post?

=)

Gepost op 21-04-2010 Om 18:21

Door: inem
Verborgen...

Tja...

Gepost op 21-04-2010 Om 18:40

Door: Tines
Weet ik! Maar met beredeneren kom ik er niet uit, dus blijft voor mij gokken over

Hmm, titel is níet behulpzaam. Ik weet ook wel dat `ie verborgen is...
Gepost op 21-04-2010 Om 18:41

Titel is wèl behulpzaam. Anders zou ik het geen ‘hint’ noemen.

Zie reactie onder volgende reactie.

=)

Gepost op 21-04-2010 Om 19:09

Door: inem
Ik ook.
... ze heeft dus een idee, waar dat dagboek verborgen ligt... Dat weet ik. Maar kom er niet achter, hoe ze op dat idee komt...

Gepost op 21-04-2010 Om 18:46

Jullie lezen niet goed. Het dagboek is volgens deze post niet ‘verborgen’, maar...

=)

Gepost op 21-04-2010 Om 18:59

Door: inem
Nee, verstopt...
(Maar, das het zelfde als verborgen..)

Maar misschien bedoel je wat anders...




Gepost op 21-04-2010 Om 19:14

Er is een verschil tussen ‘verstopt’ en ‘verborgen’, maar inderdaad: ik bedoel wat anders.

De titel van deze post is ‘Verborgen’.

=)

Gepost op 21-04-2010 Om 19:18

Door: inem
Ik weet niet hoe ik je antwoord op moet vatten...

Even nadenken...
Gepost op 21-04-2010 Om 19:27

Door: inem
Hm, stel dat de titel niet Verborgen heette, maar Verstopt? Zou de titel dan nog steeds een hint zijn?

En ze staart naar die lichtblauwe behangen muur... Heeft dat er iets mee te maken?
Ik weet niet...als ik op iets kom, opeens, staar ik ook vaak ergens heen, dus het hoeft er niet mee te maken te hebben.
Ik zit maar wat te denken...
misschien.

Gepost op 21-04-2010 Om 19:35
Als de titel „Verstopt” was geweest, zou ik dat niet als hint hebben kunnen geven, nee. Goede vraag van jou! =)

EsQ
Gepost op 21-04-2010 Om 23:35

Door: Tines
Sorry, daar raak ik je echt kwijt hoor. Ik zie de hint niet in die titel... Verborgen slaat op het gedicht van Gabriëlle aan Lidhia. Maar ik zie de link tussen het gedicht en het dagboek echt niet.
Gepost op 21-04-2010 Om 20:17
Vraagje. Waar zijn jullie naar op zoek? Naar de plek waar Gabriëlle het dagboek vermoedt, toch?De enige manier om die met enige kans op zekerheid uit deze post te halen is om je in te leven in Gabriëlle en haar gedachtegang te proberen te volgen. En die is ècht heel logisch, bijna kinderlijk. Ze vergelijkt namelijk twee zaken met elkaar en bepaalt een onbekende eigenschap van het tweede ‘ding’ aan de hand van de bekende eigenschap van het eerste ‘ding’. De overeenkomst tussen de beide ‘dingen’ verbindt ze in gedachten met elkaar.
De titel slaat namelijk niet alléén op het gedicht...

Hebben jullie hier wat aan?

=)

EsQ
Gepost op 22-04-2010 Om 00:09

Door: EsQuizzy
Voor de duidelijkheid een voorbeeld uit Kd: precies dezelfde denkwijze komen we al eerder bij Gabriëlle tegen in Kd.203 ‘Acuut’. Als je die gedachtegang daar kunt volgen, is hij hier ook te vinden. Alleen vulde ik dáár het antwoord meteen in — en heb ik dat hier niet gedaan. =)

EsQ
Gepost op 22-04-2010 Om 06:54

Gepost op 22-04-2010 Om 08:24

Door: Tines
Dat had ik ook allemaal al wel bedacht, maar ik zie het hier niet. Ik heb Kd203 even gelezen en inderdaad, aan zoiets zat ik al te denken. Maar ik zie het linkje gewoon niet...
Gepost op 22-04-2010 Om 16:06

Misschien concentreer je je te veel op de "waar?"-vraag. Probeer eens naar de "Hoe?"-vraag te kijken en redeneer van daaruit verder met wat je van het Koninklijk Paleis van Liliaño weet.

=)

Gepost op 22-04-2010 Om 17:23

Door: inem
Ja, we zijn opzoek naar de plek waar Gabriëlle het dagboek vermoed...
Indeed...
Ik zie het linkje ook nog niet... hoe ik me ook in de gedachten gang van Gabriëlle probeer in te leven.

....dat het bijna kinderlijk is, en wij zien het toch niet...
Hoe moet dus een heel soort van simpel iets zijn...

Maar, ik kom er niet uit...

=)
Gepost op 22-04-2010 Om 18:30

Waar "verbergt" Gabriëlle het gedicht?

=)

Gepost op 22-04-2010 Om 19:06

Door: Tines
In haar gedachten! In haar huiswerk? Dus snap ik het niet?
Gepost op 22-04-2010 Om 19:17

Door: inem
In haar...huiswerk, ja. Dacht ik. Ze had er méér Engels omheen gebouwd, dan ze eigenlijk nodig had...Een soort van camouflage, zoals Gabriëlle zegt... Enne... Ze vraag ook nog, of ze genoeg haar best gedaan heeft om het verborgen te houden...

Dus, heeft ze het gewoon in haar gedachten, of huiswerk verborgen gehouden...?



Wel leuk, om er zo over te praten...

Gepost op 22-04-2010 Om 19:41
Let vooral op het zinnetje "...zoals Gabriëlle zegt...". Dat is erg belangrijk. Wat zegt Gabriëlle precies? Het is belangrijk om precies te lezen en er *niet* dingen bij te verzinnen, inem en Tines.

=)

Maar het wordt al duidelijk warmer. Vooral jij komt heel dichtbij nu, inem. =D

Waar heeft Gabriëlle *naar eigen zeggen* het gedicht verborgen gehouden?

...En ja, ik vind dit ook heel leuk om te doen. =)

Gepost op 22-04-2010 Om 20:45

Door: Tines
Eh, nee. Ik kom niet met nieuwe dingen. Ik vind het er écht niet dik bovenop liggen... Ik geef het op!

Gepost op 22-04-2010 Om 22:37

Jammer. Net nu jullie op weg beginnen te raken. *bloempje*

=)

Iemand anders? Inem?

=)

Gepost op 22-04-2010 Om 22:56

Door: EsQuizzy
Het is niet "ze heeft het hier *of* hier verborgen gehouden". Gabriëlle noemt die keuzemogelijkheid niet. Wat zegt zij zelf? — en Inem, dat omschreef jij hierboven heel precies vóórdat je met die "of" aan kwam zetten.

Gedachten *of* huiswerk? Welke noemt Gabriëlle en welke hebben jullie bedacht?

=)

Gepost op 22-04-2010 Om 23:03
Een voorbeeldje uit de praktijk om Gabriëlles manier van denken te illustreren:

Bij mij in de straat woont een meisje dat ooit eens door een hond is gebeten. Laten we zeggen dat dat een bouvier was: een grote hond met zwarte krulvacht. Dit meisje is sinds dat gebeurd is bang voor honden. Niet alleen voor bouviers maar voor alle honden: of het nu een Yorkshire terriër, een golden retriever, een boxer, een poedel of een chihuahua is maakt voor haar niet uit: het is een *hond* en dus is zij er bang voor. Zij verbindt de term „hond” met „gevaar”.

In deze Kd-post verbindt Gabriëlle haar manier om het gedicht voor Lidhia te *verbergen* met Lidhia’s dagboek, dat óók *verborgen* is.

=)

EsQ
Gepost op 23-04-2010 Om 06:39

Door: inem
Zo, daar ben ik weer!
Dus ik kom al heel dichtbij? Dat heb ik zélf niet eens door.

Soms probeer je er dingen bij te verzinnen om er achter te komen, maar dat zal ik even niet doen - want het zal niets helpen, want het gaat er dus om, wat Gabriëlle precies zegt:

In het kort:
Ze wilde dat Lidhia niet door had dat ze een gedicht aan het maken was. Dus... heeft ze die camouflage bedacht om méér Engels er omheen te bouwen, dan ze nodig had.
En daarna zegt ze: Ik hoop dat de camouflage goed gewerkt heeft, om het gedicht dus zo verborgen te houden... En dan vraagt ze daarna nog: of heb ik voor niets mijn best gedaan om het verborgen te houden...

Dat snap ik denk ik allemaal wel aardig...

Ik snap nu meer van de gedachtengang van Gabriëlle misschien, door jou laatste reactie.
Denk, hoop ik.

Op een 1 of andere manier is dat dagboek van Lidhia dus ook zo verborgen gehouden, net zoals Gabriëlle het voor Lidhia heeft verborgen gehouden?
Of denk ik nu helemaal verkeert?

Gepost op 23-04-2010 Om 15:13

Nee, je denkt juist helemaal goed, zo. =)

Ga zó door en je komt er helemaal uit.

=)

Gepost op 23-04-2010 Om 16:11

Door:
Dan gaan mijn gedachten uit naar de bibliotheek...
Het is tenslotte een dagboek. En wat is nou een beter camouflage voor een boek dan méér boeken? Voor zover ik jouw logica snap, zou het dat zijn...
Maar ik kan me niet voorstellen dat ik jouw logica ooit snap.
Gepost op 23-04-2010 Om 17:25


Mijn logica is óók maar logica, Eclipse...

=)

Gepost op 23-04-2010 Om 18:20

Door: inem
Hm.. Maar ik weet niet hoe ik verder moet doorgaan met denken...

De bibliotheek heeft er wat mee te maken?
...

Gepost op 23-04-2010 Om 18:30



Dit is het profielplaatje van kiezel.

...Maar wèlke kiezel is nou kiezel?



Gepost op 23-04-2010 Om 20:28

Door: inem
Dat weet ik natuurlijk niet.
Gepost op 23-04-2010 Om 21:59

Door:
Wat een geweldig gedicht, EsQ.! In het engels dicht je nog beter dan in het Nederlands.
Ik vind het echt echt echt heel erg mooi. De woorden zijn zo goed gekozen. Nou moet ik ophouden, anders ga ik nog zingen.
Wordt je volgende boek in het engels? dan mag ik het misschien op mijn literatuurlijst zetten.
Gepost op 17-08-2010 Om 20:55

...a compliment is rarely bestowed by you, and therefore, more worth the earning.

Dank je, Kraanthia! =)

Ik heb jaaaren geleden een Engels verhaal geschreven. Deel twee ligt nog op voltooiing te wachten.

KiFa·1 heeft bijna volledig op bloCnoot gestaan. Die zou ik weer eens terug kunnen posten.

Of gewoon aan iets nieuws beginnen.

Kan ook.

=)

Gepost op 18-08-2010 Om 08:07

Door:
Only one thing; would you please give this poem a title? There is also a poem in KD58 without a title. Every poem or song or story needs a title.
Gepost op 18-08-2010 Om 06:28

...an interesting thought from my perspective. I do feel for those lonely poems. But then again I see a hint of romance in a beautiful poem that is obliged to struggle in wait for the right title in the right time.

=)

Gepost op 18-08-2010 Om 08:18

Door:
You have a name and I am thankful for that.
And please put that story on blocnoot again. I have a whole week ahead of me before my study begins. And I might learn something in advance.
Gepost op 18-08-2010 Om 08:39

A whole week.

Yeah. Riiiight.

Posting that story now would be no good.

For one thing: it is not that short. Secondly, I’d hate the thought of inadvertently teaching you anything which might have to be untaught subsequently by your study.
Thirdly, which I might better have mentioned first: I am more interested in your comments on this current story.

And last but not least: I have no reason to believe your grasp of the language to be in any way inferior to mine.

And yes, I have a name. And a beautiful triplet it is. Yet I cannot shake the feeling that there is still something missing. Something substantial.

Ah well. =)

Gepost op 18-08-2010 Om 08:49

Door:
I have made no anwser. Let me do it without farther loss of time. Accept my thanks for the compliment you are paying me. But I do not deserve such praise. I am sure my english is inferior to yours.
Indeed it would be better not to post that story right now.
And I am curious after your other names.
Gepost op 18-08-2010 Om 10:20

...as was another girl, in another time. Ah, then little thought I how soon we should part... =(

On a sidenote: have you ever allowed your thoughts to freely contemplate the background, origin and intended meaning of my favourite screenname ‘EsQuizzy’?

It might provide some insight into my character and my response to your expressed curiosity.

=)

Gepost op 18-08-2010 Om 10:43

Door: EsQuizzy
...I should say ‘meanings’, for it has several.

=)

Gepost op 18-08-2010 Om 10:44

Door:
About your screenname: yes, I did, but I do not get on at all. I hear such different accounts of you as to puzzle me exceedingly. This is how far I get:
S.?.C. I know only the latter. The second cant be a Q. That doesnt make sense to me.
About that girl, who was she?
Gepost op 18-08-2010 Om 12:24

She was as the fading glow of a beautiful sunset that warms the end of a cloudy day.

EsQuizzy: „Romantisch”, bloCnoot.

Gepost op 18-08-2010 Om 12:50

Door:
Nou weet ik nog steeds je andere namen niet.
Uit welk boek komt dat prachtige citaat? Of komt dat uit jouw vuurmaakplekje?
Gepost op 18-08-2010 Om 13:08

Mijn vuurmaakplekje. En ik gaf de bronvermelding van de *gedachte*. Iets preciezer nu:

EsQuizzy, „Romantisch (2): een elfje”, bloCnoot, 2006.

Gepost op 18-08-2010 Om 13:28

Door: Auke-Willem (AW)
Zo, net dit hele hoofdstuk nogmaals ineens gelezen. Op de laatste paar posts na was het bekend terrein. Wat nu volgt is een ander verhaal. We komen, denk ik, weer in mijn favoriete onderwater omgeving...?
Gepost op 07-09-2010 Om 04:36

*gaap*

Goedemòrgen, AW!!!

Jij bent er vroeg bij vandaag, als je "net" dit héle hoofdstuk gelezen hebt...

=)

Gepost op 07-09-2010 Om 08:02

Door: Auke-Willem (AW)
Ik was er niet vroeg bij, maar ik was ontzettend laat. Pas om 08.00 uur ben ik die morgen gaan slapen. Had te maken met schoolkamp. Ik was de nachtwacht!
Gepost op 09-09-2010 Om 16:18

Oh... Vandaar! =D



Gepost op 09-09-2010 Om 16:35

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.