248819
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

Jan en Michiel
Door: joost
Commentaar van de schrijver:
Categorie: Gelijkenissen
Geschatte leestijd: ca. 2 minuten



Jan en Michiel

Heb je er ooit aan getwijfeld of ze wel echt geleefd hebben? Van Jan staat een standbeeld hier vlakbij in Hoorn. Van Michiel een in Debrecen, Hongarije.
De verhalen staan in de geschiedenisboekjes. En er zijn verklaringen bekend van mensen uit dezelfde tijd. Toch moeten we het maar aannemen, we moeten het geloven. Want niemand van ons heeft hen ooit gezien of gesproken.
Maar het spreekt eigenlijk voor zichzelf: Niemand twijfelt eraan dat Jan Pieterszoon Coen en Michiel Adriaanszoon de Ruiter echt hebben geleefd. Het is zelfs zeer waarschijnlijk dat de geschiedenis is verlopen zoals het beschreven staat.

Maar zo is het met Jezus Christus toch precies hetzelfde? Het meest gelezen boek ter wereld draait om Hem. Zijn standbeeld is het internationale teken van het kruis. De betrouwbaarheid van de berichtgeving is natuurlijk altijd erg belangrijk. Maar ook hier zijn verschillende verklaringen van mensen die Hem gekend hebben.
Jezus Christus heeft geleefd. De bestaande gegevens kloppen. Waarom zou je er aan twijfelen? Een tegenbewijs is er niet.
" Geloof is het bewijs van de dingen die men niet ziet" staat er in Hebreeën 11:1.

We nemen de verhalen in de geschiedenisboekjes voor waar, als we lezen dat onze vroegere zeevarende landgenoten geleefd hebben. We kennen ook het doel waardoor ze gedreven werden. Dat was de overwinning behalen op de vijand.
In de bijbel staat dat Jezus Christus geleefd heeft. En ook wat het doel was van zijn bestaan hier op aarde n.l. het overwinnen van zijn en onze vijand. Hiertoe stierf Hij een vrijwillige marteldood. En??? Hij is weer levend geworden! Hij triomfeerde. Voor mij heeft Hij het grootste standbeeld verdiend dat te bedenken is.
Deze geschiedenis is niet oubollig of stoffig, maar razend actueel.
Gepost op 03-12-2004 om 20:11 uur
935 keer gelezen

Alle verhalen van deze schrijver (joost)



Door: Auke-Willem (AW)
Helemaal waar! Sterke argumenten. Het is ook een zeer logische redenering. Ik heb me wel eens laten vertellen dat er weinig geschiedkundige personen zijn voor wiens bestaan er zoveel 'bewijzen' zijn als Jezus.

Toch raar dat we liever geloven in Karel de Grote of Napoleon Bonaparte dan in Jezus Christus.
Gepost op 04-12-2004 Om 09:58

Door: DFreeze
Leuk stuk! Ik ben met je eens dat het vreemd is dat mensen selectief geloven. Misschien had een huisgenoot waar ik het vaak mee over deze dingen had, wel met zijn reactie een verklaring voor dit verschijnsel gegeven. Hij zei: "Als ik in Jezus ga geloven, heeft dat enorme consequenties voor m'n leven. Dat wil ik niet, tenzij ik niet anders kan". Hij en koos ervoor het niet te geloven... Misschien begrijpen de mensen onbewust dat geloof in Jezus niet vrijblijvend is?
Gepost op 13-12-2004 Om 10:07

Door: EsQuizzy
Het jammere is dat ze in dat geval over het hoofd zien dat geloof in Jezus vrijmákend is...
Gepost op 21-12-2004 Om 14:10

Door: EsQuizzy
Prettig overigens dat Jezus geen standbeeld nódig heeft! Het Origineel persoonlijk kennen is oneindig veel beter!
Gepost op 21-12-2004 Om 14:14

Door: brechtje
Het probleem met Jezus is, dat je er niet op een afstand naar kunt kijken. Als je je in zijn geschiedenis verdiept, raakt het jezelf en kun je niet meer om jezelf heen. Het is maar de vraag of iedereen dat wil. Dan is het makkelijker om te zeggen, denken en geloven dat Hij niet heeft bestaan of niet zoals christenen Hem vanuit de bijbel interpreteren.
Gepost op 21-12-2004 Om 23:44

Door: EsQuizzy
Tja... Waar ik bij brechtje's reactie wel aan moest denken toen ze schreef 'Als ... raakt het jezelf en kun je niet meer om jezelf heen': hoe dichter je bij de levende Jezus komt, hoe meer je gaat zien dat je leven zonder Hem maar een dood standbeeld is, dat het hard/-t nodig heeft om levend gemaakt te worden... Hoe meer ik van mijn eigen standbeeld zie, hoe meer ik (af-)gebroken wil worden zodat Hij door mij heen kan leven. Johannes 3:30 "Hij moet groter worden, ik moet kleiner worden." Parafr.
Gepost op 22-12-2004 Om 08:22

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.