248818
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

twijfels
mijn twijfels
Door: wies
Commentaar van de schrijver:
en nu in open versie, zodat iedereen er zijn eigen vragen, en ervaringen achter kan plakken.

jammer van de reacties....;)
Categorie: Gedachten
Geschatte leestijd: ca. 2 minuten

Wat nou als ons geloof niet het juiste geloof is? (ik ga ervan uit dat bijna iedereen hier christelijk is;))

Stel, het rooms katholieke geloof is het enige juiste geloof.
De meeste rooms katholieken geloven dat je 1 dag moet branden in de hel, voor 1 zonde, en dat je daarna naar de hemel mag. Maar er is ook een verhaal(tje) over een arme en een rijke man. De arme man zat altijd te bedelen bij de poort van een stad, en de rijke kwam er elke dag langslopen, maar gaf de arme niks. Toen ze allebei dood gingen, kwam de arme man in de hemel, en d rijke kwam in de hel. De rijke man vroeg aan de arme man of hij ook in de hemel mocht, en de arme man had medelijden. Maar Jezus zei dat de rijke man niet in de hemel kón komen, omdat er een hele grote kloof tussen ligt.
Dus mijn conclusie: het is onwaarschijnlijk dat je dan eerst in de hel zit, en dan naar de hemel mag. Dus ik denk dat zij in dat opzicht fout zitten, en naar wat ik weet, is het verdere geloof ongeveer gelijk, alleen vereren rooms katholieken Maria, en christenen niet.

Stel, de moslims hebben gelijk.
Dan hebben wij (christenen) een klein beetje een probleem, want wij geloven een hele andere god. Nouja, dezelfde god, alleen op een andere manier, en met andere regels. De moslims geloven ook dat Jezus niet Gods zoon is, en dat Hij niet voor onze zonden is gestorven. Dus moeten ze hun hemel plek zelf verdienen.
Maar wat mij onwaarschijnlijk lijkt is dat Mohamed de grootste profeet is/was. Ik bedoel, het geloof van de moslims hangt helemaal af van een man, en wat als die nou gewoon een beetje uit zijn duim heeft staan zuigen?
Maar als het moslim geloof het enige echte geloof is, zijn alle mensen die geen moslim zijn de pineut bij het einde van de wereld...

Dit houd mij dus bezig, want als ik nou het verkeerde geloof? Dan moet ik mijzelf verantwoorden tegenover God, en zeggen: ja sorry, maar hoe kon ik weten dat dat geloof nou het juiste was/is?

Hopelijk heb ik dit goed verwoord;)
Gepost op 07-05-2009 om 17:41 uur
155 keer gelezen

Alle verhalen in deze serie (twijfels)
Alle verhalen van deze schrijver (wies)



Door: EsQuizzy
Quote: Maar als het moslim geloof het enige echte geloof is, zijn alle mensen die geen moslim zijn de pineut bij het einde van de wereld...

Dit houd mij dus bezig, want als ik nou het verkeerde geloof? Dan moet ik mijzelf verantwoorden tegenover God, en zeggen: ja sorry, maar hoe kon ik weten dat dat geloof nou het juiste was/is?


Hoi Wies,

In Psalm 34 staat: „Smaakt en zie, dat de Here goed is.” (Ps. 34:9)

Ergens anders staat dat God zegt (iets vereenvoudigd vanuit de NBG-vertaling): „Breng de hele tiende {het tiende deel van al je inkomsten} naar de voorraadkamer, opdat er spijze zij in mijn huis; beproeft Mij toch daarmede, zegt de Here der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten.”

God wil, dat je Hem uitprobeert. God wil, dat je van Zijn karakter proeft.

Als je iemand wilt leren kennen, moet je met die persoon omgaan. Je kunt veel over iemand weten zonder hem of haar te kennen.

>>
Gepost op 08-05-2009 Om 07:36

Door: EsQuizzy
>>

Zo is het ook met Jezus: lees maar wat Hij zegt in Lucas 11:11-13.

Wij mensen kunnen liefde laten zien aan anderen, al doen wij slechte dingen.
God zegt van Zichzelf dat Hij goed is, en dan volgt de logische conclusie dat Hij absoluut de Heilige Geest zal geven aan wie Hem daarom vragen.

Heb je al aan God gevraagd of Hij je wil laten zien of Hij bestaat, en Wie Hij is?

Daar zou je zoektocht naar de waarheid moeten beginnen. Nu kun je stellen dat het dan wel zo eerlijk zou zijn om dat ook aan alle andere goedheden te vragen. Ik zal je niet tegenhouden. Ik zou het alleen anders anpakken: vraag het eerst aan de God van de bijbel, onderzoek Hem, en wacht nog even met vragen aan die anderen. Maar dat zou *mijn mening* zijn...

Het is erg verwarrend allemaal in deze wereld.
Maar er kan er maar één de Echte zijn, als ze allemaal beweren ‘de enige God’ te zijn...

Maar onderzoek al die religies eens en kijk naar het verschil.
Zoek naar een liefdevolle God, die Zelf
>>
Gepost op 08-05-2009 Om 07:42

Door: EsQuizzy
>>
uit liefde Zijn leven gaf, zodat de afstand tussen Hem en de mensen overbrugd werd.

Mensen kunnen God niet uit zichzelf bereiken. Dat is waar *alle* religies om draaien.
Daarom is de ware betekenis van ‘Christen zijn’ ook niet ‘religieus zijn’. Als je religieus bent, doe je je best om goed genoeg te zijn om door God geaccepteerd te worden. Zo werken alle godsdiensten op ééntje na.
‘Christen zijn’ betekent een persoonlijke relatie met je Vader God te hebben, door het geloof in Zijn Zoon, Jezus, die van zichzelf zegt: „Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.”

De weg.
De waarheid.
Het leven.

Verlangen we daar niet allemaal naar, wies?


Gepost op 08-05-2009 Om 07:49

Door: EsQuizzy
Typfout: "goedheden" moest zijn: "godheden".

Gepost op 08-05-2009 Om 07:50

Door: Levanda
Ja, waarschijnlijk verlangt iedereen daar naar, Esq. Maar het christendom is niet de enige godsdienst die waarheid, weg en leven... eh... weer een gebrek in mijn woordenschat.

Ik maak de rest van mijn reactie straks wel af.
Gepost op 08-05-2009 Om 09:39

Door: EsQuizzy
…die waarheid weg en leven beweert te verkondigen, bedoel je?



Het Christendom is, onafhankelijk van het vervolg van de door jou begonnen zin, het enige geloof in een God die Zijn eigen Zoon opofferde om voor de mensen te sterven.

En ook het enige geloof dat meer dan voldoende getuigenverklaringen biedt om zelfs in een rechtszaal te kunnen verdedigen dat Jezus echt uit de dood is opgestaan.

En het enige geloof dat draait om het aanvaarden van genade en vergeving, in plaats van je best doen om iets onbereikbaars en onbekends te bereiken.

De enige godsdienst die blijvende genezing van blinden, kreupelen en melaatsen heeft gedocumenteerd. Ook anno 2009.

De enige godsdienst waar God Zèlf een mens werd om te lijden en Zijn leven onder de meest gruwelijke omstandigheden te geven voor ons.

Zelfs als er meerdere godsdiensten waren die zeiden de weg, de waarheid en het leven te kunnen bieden, zou dat laatste feit voor mij genoeg zijn om bij Jezus te willen horen.

>>

Gepost op 08-05-2009 Om 12:13

Door: EsQuizzy
>>

Religie zegt: "Doe dit! Doe dat!"
Jezus zegt: "Het is volbracht!"

Betere boodschap, in mijn ogen.

Vooral omdat Hij het zèlf gedaan heeft.



Zou je mij eens een plezier willen doen? Zou jij voor mij *jouw begrip* van de kern van het Christelijk geloof eens in één zin willen proberen samen te vatten, Levanda?
Gepost op 08-05-2009 Om 12:15

Door: Gabriëlle
Waarom in één zin als jij er tig gebruikt Esq.? Dat is niet eerlijk. Ben het natuurlijk wel met je eens.

Gepost op 08-05-2009 Om 18:35

Door: EsQuizzy
O, natuurlijk. Het mag ook een compleet nieuwe post zijn van 7 minuten leestijd.



Gepost op 08-05-2009 Om 18:40

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.