248818
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

Keiharde dromen
120 Zeker
Door: EsQuizzy
Commentaar van de schrijver:
Categorie: Drama / Roman
Geschatte leestijd: ca. 3 minuten

Kirja had al vaak verhalen over de wasserette gehoord. Als de kamerheer vond dat je niet naar behoren functioneerde, om welke reden dan ook, was er een grote kans dat hij je een paar dagen in de wasserette aan het werk zette. Daar dreigde hij nogal eens mee tijdens het ochtendappèl van de hofhouding.
Het was háár nog nooit overkomen, maar nu de omstandigheden ervoor hadden gezorgd dat de poortwachter kamerheer Hagiysh op haar komst had geattendeerd — en niet, zoals ze gevraagd had, de koning zelf…
Ze zuchtte eens diep, en keek naar de enorme stapel beddengoed, die op haar lag te wachten. En er was geen enkele mogelijkheid om nu met de koning in contact te komen om hem te waarschuwen! Want als je in de wasserette werkte, at je daar en sliep je daar. Een taakstraf in de wasserette stond eigenlijk gelijk aan een verblijf in de gevangenis. Ze keek om zich heen: de grote, grauwe grot met het bleke natuurlijke licht was niet bepaald een uitnodigende plek. De verveelde gezichten van de paar vrouwen die hier aan het werk waren spraken boekdelen. Zoals zo vaak tijdens de afgelopen dagen kwam het beeld van de heerlijke tijd met prinses Lidhia haar helder voor de geest. Wat een verschil met dit hol! Er móést een manier zijn om hier weg te komen zonder dat iemand het in de gaten had. Dat risico móést ze nemen, vond ze. Voor het waterrijk!
„Denk maar niet dat je hiervandaan kunt wegzwemmen, hoor, liefje!” baste Dormosh, de grof gebouwde watervrouw die de leiding had over dit gedeelte van de hofhouding. Kirja keek schuchter naar haar op. Hoe wist deze vrouw waar zij in haar gedachten mee bezig was? Blijkbaar was zij niet de eerste nieuweling hier, die aan ontsnappen dacht…
Dormosh hield een zwarte sleutel tussen haar vingers, en zwaaide die treiterend heen en weer met de woorden: „Wij zijn er namelijk uitstekend toe in staat om een scherp oogje in het zeil te houden. En nog een geheimpje: de deur zit op slot.”
Kirja bedacht dat zij deze straf waarschijnlijk wel verdiende. En als koning Silvaeo haar hiernaartoe had gestuurd nadat hij haar gehoord had — dan had ze het kunnen verdragen! Maar nu… Was er maar iets dat ze kon doen!
Blijkbaar wist Dormosh daar wel iets op te bedenken, want de oude vrouw zei bars: „Het is hier geen dromenland, juffie! Zoek eerst die stapel maar eens uit: stof bij stof, kleur bij kleur. Daar ben je wel even zoet mee. Je hebt twee stonden de tijd. En geen getreuzel, want ìk bepaal of en hoeveel je te eten krijgt hier!”
Kirja begon zwijgend aan de berg zware lakens en dekens, worstelend met de vraag of ze er wel goed aan had gedaan om terug te keren. In stilte bad ze vurig dat de koning haar bij zich zou laten roepen zodra hij van haar terugkeer hoorde. Maar… poortwachter Cadosh zou er vanuit gaan dat de kamerheer het zou rapporteren. Dat temperde haar hoop wel enigszins. En van de met zichzelf ingenomen kamerheer Hagiysh zou koning Silvaeo het wel niet te horen krijgen. Zoveel was zeker.

Gepost op 08-03-2009 om 16:44 uur
388 keer gelezen
<< Vorige in deze serie

Alle verhalen in deze serie (Keiharde dromen)
Alle verhalen van deze schrijver (EsQuizzy)



Door: Levanda
Leuk!
Maar ik zou zeggen: want ik bepaal hoevel en of je eten krijgt hier!

Gepost op 08-03-2009 Om 17:34

Door: Levanda
Eh, dat is "hoeveel" natuurlijk!
Gepost op 08-03-2009 Om 17:35
Jij zegt het inderdaad mooier dan Dormosh. Maar die heeft dan ook geen goede opleiding genoten.

=D

Gepost op 08-03-2009 Om 18:07

Door: EsQuizzy
Trouwens, „hoeveel en of” vind ik een beetje een aparte volgorde, Levanda.
Want het ‘hoeveel’ heeft weinig inhoud als ze géén eten zou krijgen. Dus is er wel wat voor de volgorde te zeggen die Dormosh aanhoudt, daar…



Gepost op 08-03-2009 Om 20:41

Door: Levanda
Ik vind die van mij mooier omdat ze het een beetje zo klinkt: ik bepaal hoeveel en of je überhaupt wel eten krijgt. Maar misschien is dit de strekking van de zin helemaal niet. In principe zou je in jouw zin hoeveel weg kunnen laten.
Gepost op 09-03-2009 Om 07:30

…In de jouwe niet, dan? =)

Gepost op 10-03-2009 Om 11:28

Door: Gabriëlle
Amen!

Gepost op 09-03-2009 Om 10:12

Door: Tines
Ah, arme Kirja! Ik hoop dat de koning toch op de één of andere manier nog ontdekt dat zij terug is! Hoe lang heeft ze deze straf?

Over dat hoeveel en of... Dat is best logisch als je het zo bekijkt: Kirja gaat er vanuit (neem ik aan) dat ze wel eten krijgt. Als ze dan hoort dat iemand bepaalt hoeveel ze te eten krijgt, is dat al niet een pretje, maar als diegene vervolgens eraan toevoegt dat het niet eens zeker is of ze überhaupt wat krijgt, dan maakt dat het nog iets erger!
Maar ik vind jouw volgorde eigenlijk wel prima hoor, EsQ. Ik stoor me er tenminste niet erg aan.
En sorry voor de lange zin.
Mooi geschreven weer!
Gepost op 09-03-2009 Om 10:37

Dank je wel, Tines!

Ja, inderdaad: arme Kirja... Jij geeft blijk van goed lezen, Tines.

Hoe lang ze daar zit... tja... Dat heeft ze zelf ook nog niet gehoord... =(

Dank je voor het compliment! =)

Gepost op 09-03-2009 Om 19:53

Door: Levanda
jeej, er is iemand het met me eens! Rare zin. Opnieuw: jeej, iemand is het met me eens! Wacht, ik heb het, het moet zijn: er is iemand die het met me eens is. In het dagelijks leven zou ik het op de eerste manier zeggen, maar dat ligt zelfs niet bij grammaticale correctheis in de buurt! Grappig, het laat maar weer zien dat ik wat beter op mijn talagebruik moet letten tijdens het schrijven.

Eh, en misschien ook op mijn typfoutjes...
Gepost op 09-03-2009 Om 13:18

Door: Levanda
Tines, je verwoordt precies wat ik dacht toen ik de eerste reactie schreef.
Gepost op 09-03-2009 Om 13:20

Door:
Mooi geschreven EsQuirrel! Overigens lees ik ook met plezier het commentaar... Erg leerzaam! Ga je zelf maar achterna dunkt me dus?
Gepost op 09-03-2009 Om 13:40

Doe ik altijd, Hagar — tenminste, als het om dit soort dingen gaat. Verder wil ik alleen Jezus volgen.

Dank je voor het compliment!

=)

Gepost op 09-03-2009 Om 19:54

Door: Tines
Wel jammer van de moeite die je in je zin hebt gestoken, maar eigenlijk ben ik het juist niet met je eens... Ik vind het prima zoals het nu is, maar ik begrijp jouw redenering ook heel goed! Dus vandaar dat ik die even onder woorden bracht... Hihi.
Gepost op 09-03-2009 Om 16:14

Oh... ik moet beter lezen voor ik reageer... =)

Gepost op 09-03-2009 Om 19:56

Door: Gabriëlle
Leuk Hagar: een Esquirrel die zichzelf achterna gaat!
En leuk dat iedereen zo zijn eigen beeld bij die ene zin heeft

Gepost op 09-03-2009 Om 18:27
Ja, en ik geef Dormosh de ruimte om háár eigen beeld bij die zin te hebben. =)

Gepost op 09-03-2009 Om 19:57

Door: EsQuizzy
Ik ga mijzelf altijd achterna bij mijn schrijfwerk. Commentaar zet ik alleen dan om in een wijziging als iemand mij weet te overtuigen van het feit dat het anders moet.

In dit geval niet: ik blijf bij mijn visie dat het Dormosh is die het zegt, en dat Dormosh niet bepaald een hoge IQ heeft. Als een boer in een verhaal zegt: „Da mot nie.” — gaan jullie dan ook discussiëren over het feit dat het ‘Dat moet niet’ had moeten zijn?

Dus voor Dormosh is dit een best behoorlijk pittig hoogstaand zinnetje. Die heeft er helemáál niet zo ver over doorgedacht als jullie nu doen.

Ik begrijp jullie redenering, Levanda, Tines en Gabriëlle, maar het gaat hier niet om een auctoriale zin of een uitspraak van een hoog opgeleid persoon.

Taalkundig commentaar dient ook rekening te houden met de context waar het becommentarieerde fragment een onderdeel van is. Die context geeft hier de vrijheid tot het toepassen van taalgebruik met een minder hoog niveau.

En die vrijheid neem ik dus.

EsQ™
Gepost op 09-03-2009 Om 19:46

Disclaimer: als je boer bent heb je een goed verstand nodig om je werk goed te kunnen doen. Dat voorbeeldje heeft dus niet met IQ maar meer met taalgebruik te maken.

=)

Gepost op 09-03-2009 Om 19:59

Door: Gabriëlle
Waarbij je weer genoeg politiek correct bent

Je hebt me overtuigd hoor, ik kon me alleen wel vinden in de andere ideeën. Wat belangrijker is, krijgt Kirja nou wel of niet te eten, en hoeveel?

Gepost op 10-03-2009 Om 18:56

Door: Gabriëlle
Als ze überhaupt wel te eten krijgt, natuurlijk, want anders is de hoeveel-vraag een volstrekt overbodige vraag

Gepost op 10-03-2009 Om 18:58

Tja, zoals het ernaar uitziet moet ze het maar afwachten...
Gepost op 10-03-2009 Om 21:26

Door: kiezel
— en niet, zoals ze gevraagd had, de koning zelf —
Daar eindig je de zin met een streepje, en volgens mij kan dat niet. Dus je zou de zin moeten laten doorlopen, of eindigen met ... of iets dergelijks. Denk ik.

Kirja bedacht dat zij deze straf waarschijnlijk wel terecht verdiende: dit neigt naar een pleonasme. Verdienen impliceert namelijk dat het terecht is, anders verdien je het niet. Het is wel een twijfelgeval, want je kunt bijvoorbeeld minder (geld) verdienen dan je eigenlijk verdient. Dat is bij mij zo en dat is zwaar onterecht.
In de drie zinnen direct daarna gebruik je drie keer het woordje maar, misschien is het mooier om er daar eentje van weg te halen.
Gepost op 12-03-2009 Om 16:25
em-streepje: je hebt gelijk, ook al vind ik dat het (in andere situaties) wel kan. Maar ik pas het aan. =)

Pleonasme: ook gelijk.

Dank je voor je opmerkzaamheid!!!

Gepost op 12-03-2009 Om 21:45

Door: Levanda
Hee Kiezel, betrapt! Is dit dan geen pleonasme: jij verdient minder dan je verdient en dat is onterecht.Als je minder verdient dan je verdient, is dat toch sowieso al onterecht?(Snappie?)

Maar misschien ook niet. Ik vind het zinnetje er wel gewoon bijpassen.

Trouwens, bedoel je eigenlijk dat je minder verdient dan je krijgt, of dat je minder krijgt dan je verdient?

Gepost op 12-03-2009 Om 18:28

Oei, kiezel! Zie je dáár maar eens uit te redden! =D

EsQ™
Gepost op 12-03-2009 Om 18:49

Door: kiezel

Tja, eigenlijk krijg ik, geheel onterecht, meer dan ik verdien... Véél meer zelfs (dat heet genade geloof ik)...

Gepost op 12-03-2009 Om 20:24
Ja, ik denk dat velen van ons dat kunnen zeggen... =)

Gepost op 12-03-2009 Om 21:42

Door: EsQuizzy
Overigens, Levanda’s laatste reactie hierboven lijkt te impliceren dat een pleonasme niet per definitie fout hoeft te zijn.

Een interessante gedachte.

Misschien moeten we het gewoon maar als stijlvorm accepteren – in sommige gevallen.



Gepost op 07-06-2009 Om 10:28

Door: EsQuizzy
@kiezel: beter laat dan nooit... Ik zag zojuist je commentaar op het driemaal ‘maar’ en heb dat gelijk maar even aangepast. ’t Is maar even dat je het weet.



Gepost op 28-11-2011 Om 20:18

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.