248818
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

Keiharde dromen
35. Ophouden
Door: EsQuizzy
Commentaar van de schrijver:
Categorie: Drama / Roman
Geschatte leestijd: ca. 2 minuten

Rosa knipperde met haar ogen. Werd het licht nou minder?
Ze draaide zich half om om haar leeslampje eens aan een onderzoekende blik te onderwerpen — maar zover kwam ze niet.
Niet op eigen kracht.
Angst!
Ze voelde ruwe handen in haar beide zijden — klauwen, die haar in een snelle, ruwe beweging omdraaiden.
Ze gilde — maar hoorde zichzelf niet.
Ze kende het woord — ze kende de Naam. Ze probeerde uit alle macht die vijf letters over haar lippen te krijgen, maar ze leek verlamd…
Het lampje scheen boven haar zonder licht te geven. Alsof tonnen modder over haar uitgestort werden, voelde ze zich naar beneden gedrukt door een duisternis die haar hart met ongekende snelheid in de keel deed bonzen. Ze hapte naar adem — tevergeefs: haar borstkas zat klem onder de intense druk van het kwaad dat zich met haar leek te vermaken.
Haar ogen, wijd opengesperd, registreerden een gezicht: afschuwelijk, haatdragend en… boos op haar. Het wezen krijste een schormetalen kreet die in haar hoofd leek te ontploffen.
Het pakte haar op, opnieuw in haar zij, en schudde haar op en neer als een lappenpop.
„OPHOUDEN!!!” gilde de demon zo hard in haar oor, dat het pijn deed.
Zonder geluid wist Rosa in een uiterste krachtinspanning met haar lippen de Naam te vormen van Hem, Die ook dit wezen overwonnen had: „Jé… zus…”

Het leek een explosie van stilte, rust en vrede.
Het lampje scheen weer, alsof er nooit iets gebeurd was.
Rosa lag op haar rug op haar kussen, genietend van de stilte, haar langzaamaan kalmerende ademhaling en hartslag, en het ene gevoel, dat alles overheerste en wat ze in drie woorden duidelijk hoorbaar uitsprak: „Dank U, Heer!”
Ze draaide zich weer op haar buik. Een paar bladzijden van haar dagboekje waren gevouwen en haar pen had een streep over het papier en haar onderlaken getrokken.
Ze streek het papier zo glad mogelijk. Haar oog viel op de laatste woorden, die ze aan het papier toevertrouwd had.
Ze glimlachte triomfantelijk en fluisterde: „Ophouden? Ik? Voor hèm? …Nooit.”

Gepost op 13-03-2008 om 19:14 uur
469 keer gelezen
<< Vorige in deze serie

Alle verhalen in deze serie (Keiharde dromen)
Alle verhalen van deze schrijver (EsQuizzy)



Door: Tines
Jeeemig, wat eng!!! Dat hoop ik echt nooit mee te maken!! Gelukkig is de uitkomst beter.. Ik ben wel benieuwd wat haar laatste woorden waren dat dat dít uitlokte..
Pff, bij die explosie van stilte merkte ik pas dat ik m'n adem had ingehouden.. Ik hoop maar dat ik hier geen nachtmerries aan overhoud! Nou ja, dan weet ik tenminste al wie mij kan helpen..
Gepost op 13-03-2008 Om 19:29

Door: Tines
En dan Wie met hoofdletter natuurlijk.. (Editknop zou ideaal zijn.. )

En als ik dan toch nog een keer moet posten: bedankt voor het nieuwe deeltje!!
Gepost op 13-03-2008 Om 19:30
*You're welcome!*
Gepost op 13-03-2008 Om 19:38

Door: Auke-Willem (AW)
Ik vraag me af... hebben alle meisjes in jouw beleving een dagboek, EsQuirrel?

Ik heb het zelf ook wel eens geprobeerd, maar dat werd dan een schrift met beschrijvingen van bijzondere dingen die ik had beleefd en het werd zeker niet dagelijks bijgehouden. Toch is het leuk om het later terug te lezen.

Goed, het verhaal. Spannend, al begrijp ik nog niet helemaal waarom dit gebeurde... Dat wordt vast nog wel duidelijk. Mooi beschreven!
Gepost op 14-03-2008 Om 09:52
Als je dit verhaal goed leest, zijn er twéé meisjes die zeer zeker géén dagboek hebben, ook al is dat bij één omdat ze het kwijt is. En dan is er nog één meisje van wie je het niet weet.

Onder de hoofdpersonen, dan. Van de twee leraressen De Wit en Van Gorkum weet je het óók niet.

Trouwens, een dagboek is niet minder een dagboek als je het niet iedere dag bijhoudt. Er zijn veel verschillende stijlen mogelijk, dat is voor iedereen persoonlijk. *hihi*

;)

Maar... een omslag met rode rozen? Een zwartzijden pyjama? Ze ligt geknield voor haar bed te praten met een Toehoorder (hoofdletter)?

Dat waren in de vorige post toch ècht wel vrij duidelijke aanwijzingen dat we het over Rosa hadden…

…althans, in mijn beleving. ;)


Gepost op 14-03-2008 Om 10:39

Door: Auke-Willem (AW)
Precies! In jouw!!! beleving!!!
Gepost op 14-03-2008 Om 10:59

Door: Auke-Willem (AW)
Even ter verduidelijking...

Ik denk dat een schrijver rekening met houden met zijn publiek. Maar er zijn meerdere publieksoorten. Jij gaat in dit verhaal blijkbaar uit van een publiek dat het logisch vindt dat een meisje met de naam Rosa allerlei kleding heeft met rozen daarop. Dat ze enorm is aangetrokken door rozen en rozen gebruikt om zichzelf kenbaar te maken. Vervolgens zijn andere karakters in het verhaal net zoals het publiek dat jij verwacht. Ook zij zien die dingen als heel normaal.

Met dit alles is niets fout, maar het is gericht op een publiek dat zulke dingen graag ziet en misschien ook als vanzelfsprekend ziet.

Helaas ben ik anders ingesteld. Een voorbeeld. Mijn achternaam heeft waarschijnlijk te maken met vechten. Hoe dat ooit is ontstaan is niet bekend en nu niet van belang. Maar het wil niet zeggen dat ik automatisch aangetrokken ben tot wapens of geweld. Zelfs al zou mijn achternaam je zoiets wel doen vermoeden!

Het is simpelweg een kwestie van smaak, denk ik...
Gepost op 14-03-2008 Om 11:41

Hihi, AW, eerlijk gezegd doet jouw naam mij nooit aan ‘strijden’ denken. Eerder aan de zomer-, tiener- en weekendkampen die ik bij de Scouting en later op de bijbelschool heb meegemaakt.

=)

Gepost op 07-02-2012 Om 19:41

Door: Auke-Willem (AW)
Ik lees een verhalende tekst vaak heel ontspannen. Ik probeer niet overal dubbelzinnigheden in te zien. Daarom loop ik bij jouw verhalen wel vaker achter de feiten aan. Dan heb jij iets al lang duidelijk gemaakt, in jouw beleving, terwijl ik nog steeds zit te bedenken over wie je het soms hebt.

Dit is géén kritiek op jouw verhaal, EsQuirrel. Dit verhaal lees ik met heel veel plezier en ik vind je schrijfstijl uitermate boeiend! Maar ik ben gewoon van een ander soort publiek.

Ik schrijf al deze dingen op omdat ik het gevoel heb dat mijn vraagtekens je soms kunnen frustreren. Misschien heb ik het fout en in dat geval is er niets aan de hand.

Maar ik ben van een iets 'dommer' publiek dat in een verhaal graag bij het handje wordt gehouden... sorry...

Maar dat alles doet niets af van jouw schrijfsels. Die blijven steengoed en je moet er niets aan veranderen! Ik zal het ook met veel plezier blijven lezen!
Gepost op 14-03-2008 Om 11:46

Door: EsQuizzy
First off: ik pik dit zeer zeker niet negatief op, ik vind het grappig om te zien hoe verschillende mensen verschillend schrijven.



Wat betreft Rosa, in mijn beleving ga ik er niet vanuit dat mijn publiek dat heel normaal vindt. Ik heb gedurende het verhaal al een aantal hints gegeven dat zij, inderdaad vanwege haar naam, gek is op rozen. Maar het hoeft, zoals je al zegt, niet voor iedereen zo te zijn dat zijn of haar naam ook een soort 'trademark' wordt. Bij Rosa is dat dus wèl het geval.

Vervolgens zijn andere karakters in het verhaal net zoals het publiek dat jij verwacht. Ook zij zien die dingen als heel normaal.

Dit stukje uit je reacties snap ik denk ik niet helemaal. Of doelde je daar op Gabriëlles ontdekking dat dat kaartje van Rosa afkomstig is? Dan snap ik het wèl.
…Voor zover ik het weet is Rosa het eerste van mijn karaktertjes die zoiets doet... en zo duidelijk die bloem als een soort handtekening gebruikt en zelfs dingen met, in dit geval, rozen spaart.

>>
Gepost op 14-03-2008 Om 14:13

Door: Anaranë
Ayayay... Ik had me expres stil gehouden, niet omdat ik het niet las ofzo... Ik had wel in de gaten dat het Rosa moest zijn, want Amber leek niet echt christen, en ik denk niet dat het logisch zou zijn een nieuw personage erin te stoppen, toch??

(ik hoop dat ik dat van Amber niet fout heb, gewoon de indruk die ik van haar heb)

Super mooi deel, met spanning gelezen!!! Kd Rocks!!
Gepost op 14-03-2008 Om 14:18
Of Amber nu wel of niet een christen is, waarom hoop je niet dat je het fout hebt? Het is toch leuk je dat soort dingen af te vragen en erachter te komen of je gelijk had of niet? Heel vaak als ik een verhaal lees heb ik een indruk van iemand, die later helemaal verkeerd of juist goed bleek te zijn. In mijn ogen is dat een onderdeel van het plezier van lezen!

Dank je voor je compliment, LynxStar!

Gepost op 14-03-2008 Om 14:42

Door: Anaranë
Oepss... Sorry, EsQuirrel... Niet mijn bedoeling tussen je verhaal te komen, ook al doe ik het nu waarschijnlijk weer...
Gepost op 14-03-2008 Om 14:19
Geeft niet. We zijn hier volgens mij met z'n drieën bezig, nu...

Gepost op 14-03-2008 Om 14:45

Door: EsQuizzy
Nee, je vraagtekens frustreren mij niet. Ik ben wel blij dat je het uitlegt. Is deze site net erop gericht om juist van elkaar en elkaars inzichten te leren? Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij dit schrijfgedrag, dit 'puzzelende', bij dit verhaal pas begin uit te proberen. Maar blijkbaar heb jij het al vaker opgemerkt. Ik ben benieuwd waar!

Want bij dit verhaal is het inderdaad mijn bedoeling om vragen bij de lezer op te roepen. Liefst meer vragen dan antwoorden, zodat ik naarmate het verhaal vordert de antwoorden kan gaan geven en het bij de lezer als puzzelstukjes op de plaats valt wat er in vorige posts gebeurde.

Misschien is een vervolgverhaal daarvoor niet geschikt. Misschien is een compleet doorleesverhaal dan makkelijker voor de lezer.

Wat ik wèl hoop, is dat jullie, wanneer jullie dit verhaal uit hebben, zoiets hebben van: "AHA!" — en het dan opnieuw gaan lezen. Compleet, met ineens een heleboel meer inzicht dan dat je het nu leest.

>>
Gepost op 14-03-2008 Om 14:20

Door: EsQuizzy
>>

Eigenlijk is het egoïstisch van mij: ik wilde graag eens een verhaal schrijven dat wat intelligenter, wat meer uitdagend in elkaar zat dan mijn tot nog toe (in mijn ogen) vrij straightforward producten. En ja,het is een enorme uitdaging voor mij om dit te schrijven.

DDus, A.W., bedankt voor je reacties en je bemoedigingen! En voor je mening. Wordt gewaardeerd en ik hoop dat jullie allemaal nog ontzettend veel plezier mogen beleven aan dit verhaal.

Hihi... jullie weten nu wel dat je hel goed op details moet letten... soms.

Gepost op 14-03-2008 Om 14:40
Hel...? Oops... HEEL, natuurlijk!
Gepost op 14-03-2008 Om 14:43

Door: Auke-Willem (AW)
Blij dit te horen, EsQuirrel!

En ik baseer dit niet alleen op je schrijfsels, maar ook op gesprekken die we hebben gehad. Dat heb ik niet goed omschreven. Sorry. Het is inderdaad vooral in dit specifieke schrijfsel dat dit gebeurt...

Ik zie ook graag waar dit verhaal precies naar toe zal gaan. Dus niet te veel hieronder reageren, maar verder schrijven, want het wordt steeds interessanter!
Gepost op 14-03-2008 Om 14:41
Bedoel je de gesprekken die we over dit verhaal hebben gehad? Je hoeft geen 'sorry' te zeggen, hoor...

En ik zal zo snel mogelijk verder gaan. Misschien zelfs wel bij jullie al kan ik me dat moeilijk voorstellen...

Gepost op 14-03-2008 Om 14:51

Door: Anaranë
Hehe, over dat 'ik hoop dat ik het niet fout heb' bedoelde ik eerder dat je misschien in een eerdere post duidelijk hebt verteld dat ze wél christen is, en dat ik het dus fout zou hebben. Dat zou een enorme flater zijn, toch??

Maar natuurlijk hoop ik dat ze wel christen wordt! Net als de hoofdpersoon, aix, wat was haar naam ook al weer?? Geheugen als een zeef. Never mind.
Gepost op 14-03-2008 Om 16:56
In Kd.16 maakt Rosa een opmerking waar je iets uit af zou kunnen leiden, maar dat ligt er niet dik bovenop… en het kàn twee kanten op uitgelegd worden.

Gepost op 15-03-2008 Om 00:55

Door: EsQuizzy
Enne… met jouw problemen met je geheugen vind ik het moeilijk 'een enorme flater' te noemen als je iets uit een oude post kwijt zou zijn, hoor...

Gepost op 15-03-2008 Om 00:56

Door: Anaranë
Oh, gelukkig. Ik was ff vergeten dat je dat allemaal al weet. Aix, ik wou mijn gebruikersnaam veranderen, weer vergeten. En ik moet nog steeds een foto maken, en opsturen... :|
Gepost op 15-03-2008 Om 12:51

Door: kiezel
Moet ik nu op het verhaal reageren of op de reacties? Die zijn langer dan dit deel van het verhaal zelf...
Het verhaal vind ik heftig. Ook onverwachts trouwens.
De bovenstaande reacties vind ik leuk om te lezen; ik ben het niet helemaal eens met AW dat je het niet duidelijk genoeg beschrijft. Zoals ik al eerder opmerkte, vind ik dit goed bij jouw verhaalstijl passen en het geeft de lezer een extra uitdaging. Ik ben dan zelf ook zo dat ik niet per se alles in één keer hoef te snappen, laat mij nog maar even in het ongewisse, dan valt het later misschien wel op zijn plek!
Gepost op 15-04-2008 Om 15:03
Precies: het is als een puzzel. Daarin zie je ook niet direct waar ieder stukje hoort. ;)
Gepost op 15-04-2008 Om 15:50

Door:
Heftig...
Fijn dat je de naam vermeldde. Ik dacht hiervoor dat het om Gabrielle ging, maar dat leek ook niet helemaal te kloppen.

In ieder geval zit Rosa op de goede weg. Anders had ze nooit zoveel weerstand gehad. Doorzetten, meid.
Gepost op 11-08-2010 Om 04:15

Ja, Rosa zit op de goede weg. Ik denk dat dat al gauw zo is als iemand bidt.

=)

Gepost op 11-08-2010 Om 08:55

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.