248819
 
 
 
 
 

     Menu:

> Startscherm
> Schrijvers
> Verhalen
> Open verhalen
> FAQ
> Vintage

Genesis
De zonde
Door: Arnet
Commentaar van de schrijver:
Categorie: Jeugd / Kinderen
Geschatte leestijd: ca. 3 minuten

"Wie weet wat het woord zonde betekent?", vraagt juffrouw Karin de volgende dag. Dit was een heel moeilijk woord, maar toch waren er een aantal kinderen in de klas die dit woord kenden. "Arjan, jij mag het zeggen", zei juffrouw Karin.
"Nou, je hebt dan iets gedaan wat de Here God niet zo fijn vindt", zegt Arjan.
"Goed zo", zei juffrouw Karin, "in de bijbel staat ook een verhaal over zonden, luister maar..."

God liet Adam en Eva wonen in hele mooie, grote tuin. Deze tuin noemde Hij de hof van Eden. In het midden van de hof plantte God twee bomen. De een noemde Hij de boom van het leven en de ander de boom van de kennis van goed en kwaad. In die tuin stonden ook heel veel fruitbomen. God had de man één waarschuwing gegeven, zij mochten van alle bomen eten, behalve van de boom in het midden. Als zij van deze boom aten zouden ze sterven. Nu was er in de tuin ook een slang en op een dag…
Na een hele tijd zoeken vond de slang Eva. De slang vroeg aan Eva: “God heeft jullie zeker wel verboden om van alle bomen te eten?” En Eva vertelde dat God dat helemaal niet had gezegd. Ook vertelde ze dat God had gezegd dat ze van alle bomen mochten eten, behalve van de boom van kennis van goed en kwaad. Maar de slang was heel gemeen, weet je wat hij deed? Hij zei: “Dat is niet waar, dat is een leugen”. Weet je wat er aan de hand is? Je zult niet dood gaan, maar als je van de boom eet, zul je net zoals God zijn.
En Eva deed iets heel doms. Ik denk dat je wel weet wat zij deed… Ze at zomaar een stuk fruit op uit de boom van kennis van goed en kwaad. De vrucht zag er ook zo lekker uit en de vrucht kon haar veel slimmer maken dan dat ze was. En weet je wat ze toen deed? Ze nam een hap van het fruit … Dit was eigenlijk heel dom. Maar… daarna ging ze naar Adam toe en gaf hem ook van het fruit uit de boom. En toen zij allebei van het fruit hadden gegeten zagen ze ineens dat ze geen kleren aan hadden en ze schaamden zich. Van bladeren maakten ze schortjes om hun lichaam te bedekken.
Dezelfde avond hoorden zij God door de tuin wandelen en zij verstopten zich vlug achter een grote boom. Maar God riep: “Adam … Adam, waar ben je?” Maar Adam durfde bijna geen antwoord te geven en zei zachtjes “Hier ben ik Heer”. “Ik was bang dat U zou zien dat ik geen kleren aanhad en daarom verstopte ik mij voor U. God vroeg aan Adam “Maar Adam…wie heeft je verteld dat je geen kleren aan hebt? Of heb je van de boom van kennis van goed en kwaad gegeten?” Maar Adam durfde niet te zeggen dat hij van het fruit had gegeten en hij gaf Eva de schuld. God vroeg aan Eva: “Is dat zo?”. Maar Eva gaf de slang de schuld. Ze zei:: “De slang heeft gezegd dat ik best wel kon eten van het fruit en dat U het had verboden omdat we als we ervan aten we net zo slim werden als U”.
Toen was God heel boos en zei tegen de slang: “Ik zal je hiervoor straffen. Vanaf nu zul je over de aarde moeten schuiven.” Tegen de vrouw zei God: “Vanaf nu zul je moeilijk kinderen kunnen krijgen en de man zal de baas zijn”.
En Adam? Die moest heel hard werken om in leven te blijven, omdat hij naar zijn vrouw had geluisterd. God was bang dat ze in de tuin ook nog gingen eten van de boom van het leven, dus mochten Adam en Eva ook niet meer in de tuin komen. God zette een paar engelen aan de ingang van de tuin.
En voor Adam en Eva maakte God kleren van dierenhuiden, zodat ze niet konden zien dat ze naakt waren.

Na dit verhaal was het muisstil in de klas, want dit was niet zo'n leuk verhaal. Toen zei juffrouw Karin: "Ik hoop dat jullie hier iets van hebben geleerd". God vindt de zonde niet fijn, maar doen jullie ook wel eens iets waar de Here God niet zo blij mee is?
Weet je wat je dan kan doen? Je kunt bidden of de Here God alle verkeerde dingen weg wil halen. De Here Jezus is voor alle verkeerde dingen van ons aan het kruis gestorven. Daarna kun je vragen of de Here God je wil helpen om deze dingen neit meer te doen".
"Zullen we dat nu gaan doen? En is er iemand die ook wil bidden?" Corina, Deborah en Frank wilden wel biden.
Gepost op 15-08-2004 om 21:08 uur
487 keer gelezen
<< Vorige in deze serie

Alle verhalen in deze serie (Genesis)
Alle verhalen van deze schrijver (Arnet)



Door: Auke-Willem (AW)
Hey Basf,

Mooi om te zien hoe je verhaal verder gaat, maar ik heb het idee dat het niveau van de lezers of luisteraars (de kinderen dus) ook steeds verder moet ontwikkelen. Je simpele taalgebruik in het begin wordt steeds meer geïnfiltreerd door moeilijkere zinnen. Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd. Ik vind het verhaal mooi en duidelijk , maar probeer me bij een kinderverhaal in te beelden hoe een kind er naar zal luisteren. Maar ga door, ga zeker door! ;p
Gepost op 15-08-2004 Om 23:08

Door:
Hoi Basf, wat fijn dat je op deze manier kinderen het evangelie mee wil geven. Jammer dat er nog geen vervolgen zijn . Ik vind dat je het mooi schrijft, alleen mis ik emoties/gevoelens in het verhaal. God vind de zonde niet fijn... Persoonlijk vind ik dat erg zwak uitgedrukt. God wordt daar toch verdrietig en boos van? (Hij toornt over de zonde). Of is dat jou inziens té 'zwaar' voor kinderen? Kan hoor... Ik lees nergens dat de kinderen geschrokken, verdrietig of zelfs boos zijn op Adam of Eva. Blijkbaar (en dat hoop je toch ook!) maakte het verhaal toch wel indruk op de kinderen, want zij waren muisstil... Misschien zou je dat meer een plaatsje in het verhaal kunnen geven? Kinderen kunnen daar vast ook wat mee!
Je gaat toch wel hiermee verder schrijven? Sinds augustus zie ik geen vervolgen meer op dit verhaal. Zou jammer zijn!
Groetjes, Jose
Gepost op 19-10-2006 Om 09:41

Dit werk is ingezonden op http://www.blocnoot.nl en blijft te allen tijde eigendom van de feitelijke auteur van het werk (of bloCnoot zolang de auteur niet kan worden teruggevonden). Zonder toestemming van de feitelijke auteur mag dit werk niet gebruikt worden voor andere doeleinden dan lezen. BloCnoot zal nooit toestemming geven indien de auteur niet teruggevonden kan worden. Mocht er sprake zijn van misbruik van de inhoud van het gepubliceerde werk op welke manier ook zullen er (in samenspraak met de auteur) stappen ondernomen worden.